Autonovinky

Legendy neumírají. Renault se odvázal, představil svoje ikony v monstrózním kabátě

Legendární maličké Renaulty 4L a R5 mají následovníky. Francouzská automobilka na domácím autosalonu v Paříži ukázala "čtyřku" jako drsný elektrický offroad 4 Ever Trophy a "pětku" jako nabušený elektromobil R5 Turbo 3E, který prý byl zrozený pro drift. Podívejte se na novou podobu obou legend v úvodním videu. A prohlédněte si i vodíkový "batmobil" Alpenglow.

Třicet let po ukončení výroby Renault znovu předvedl svůj legendární model 4 (známý také jako 4L), který zanechal výraznou stopu v 60., 70. a 80. letech minulého století. Na autosalonu v Paříži se ukázal jako koncept v nové podobě a v nejodolnější offroad verzi 4 Ever Trophy.

"4L je legenda a legendy nikdy neumírají," vzkázal generální ředitel Renault Group Luca de Meo.

"Čtyřka" byla malé, levné, univerzální auto, které konkurovalo jiné legendě – "kačence" 2CV od Citroënu. Vyrobilo se ho osm milionů kusů, než produkce v roce 1992 definitivně skončila.

Původní Renault 4. | Zdroj: Renault

​Teď dal tým designérů ikonickému modelu moderní podobu. Ačkoli podobnost není na první pohled nijak nápadná, hlavní designové prvky byly zachovány.

"Celková silueta, tvar kapoty a slavná záď svažující se k nárazníku. Lichoběžníkové boční okno vycentrované přesně nad zadním kolem i ikonická velká horizontální mřížka chladiče s kulatými světlomety," jmenuje společné znaky viceprezident designu značky Renault Gilles Vidal.

Související obsah

​Drsná podoba nové koncepční "čtyřky" byla inspirována humanitární rallye 4L Trophy, při které původní upravené renaulty přes marockou poušť rozvážejí africkým dětem školní potřeby a další zásoby.

Koncept je poháněn 42kWh baterií, která napájí motor o výkonu 138 koní namontovaný na přední nápravě. V civilní verzi se nový Renault 4 začne prodávat v roce 2025 jako kompaktní rodinné SUV s plně elektrickým pohonem. Bude vypadat méně drsně, ale s představeným prototypem by měl sdílet řadu designových prvků.

Francouzská automobilka v Paříži ukázala i další znovuzrozenou legendu: elektrický Renault R5 Turbo 3E, který je aktualizovanou verzí soutěžního vozu z roku 1972.

Původní Renault 5 a koncept, ze kterého vzejde jeho nová | Zdroj: Renault

​Elektrický hatchback vycházející z modelu R5 se má začít vyrábět v roce 2024 a Francouzi chtějí udržet jeho cenovku v přepočtu někde mezi 500 a 650 tisíci korun.

Renault R5 Turbo 3E je ale jiná káva. Jde o excentrický hot hatch s obřím "křídlem" na zádi.

"Pohonný systém se dvěma elektromotory nabízí celkový výkon 380 koní, točivý moment 700 Nm a maximální rychlost 200 kilometrů za hodinu. Ve skutečnosti je stvořený pro driftování. Je to klubko nervů, které zvládne stometrovou trasu způsobem start-stop za pouhé 3,5 sekundy," popisuje "raketku" Luca de Meo.

Související obsah

​Uvedení malého monstra má připomenout 50. výročí původní R5, kterou Renault vyráběl ve dvou generacích v letech 1972 až 1996.

Francouzi v Paříži představují i nový elektrický model Kangoo, který má nabídnout nejlepší dojezd (285 km) ve své kategorii užitkových aut a mini dodávek. Renault chce přechod k elektromobilitě výrazně zrychlit a do roku 2025 představit 25 nových elektromobilů.

Související obsah

​Do Paříže ale přivezl ještě jiný "svalnatý" unikát – koncepční jednomístný vůz Alpenglow s vodíkovým pohonem. Ten má ilustrovat budoucnost značky Alpine, tedy divize zaměřené na výkon.

I výrobce sportovních aut chce totiž být v budoucnu udržitelnější. "S čistým hybridním motorem poháněným vodíkem nám Alpenglow ukazuje budoucnost udržitelného motoristického sportu s větší vášní než kdy předtím. V delším výhledu by mohl být inspirací i pro sériová auta. Proč ne," podotýká Luca de Meo.

Renault se vývoji vodíkového pohonu a celého ekosystému věnuje v rámci značky HYVIA, kterou spoluvlastní.

vak, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události