Autonovinky

Neuvěříte, tohle auto se vyrábí v Česku! Pohání ho 700 koní a stojí přes 30 milionů

Ve druhé půlce příštího roku se chystá na trh hypersport Praga Bohema, nejrychlejší auto vyrobené v Česku, které může i na silnici. Pod kapotou má 700 koní, zvládne překonat 305 km/h a stojí víc než 30 milionů korun.

Česká značka Praga předvedla svůj poklad – supersportovní model Bohema. Příští rok ho vypustí na trh s cenovkou 1,28 milionu eur, tedy v přepočtu 31,5 milionu korun. Bez daně.

Podle tiskové zprávy ve výrobní hale týmu Kresta Racing ručně vyrobí celkem 89 kousků. Prvních 10 už během příštího roku. "Limitovaná produkce 89 vozů odráží 89. výročí od vítězství Pragy v závodě 1000 mil československých," podotýká výrobce.

Dvousedadlový supersport, designovaný podle speciálů z Le Mans, má pod kapotou 3,8litrový šestiválec se dvěma turbodmychadly. Unikátní zážitek z jízdy dotváří závodní poloautomatická převodovka.

Praga nakonec zvolila právě tenhle motor i díky dlouholeté spolupráci s britským úpravcem motorů Litchfield Engineering, který dokáže s GT-R naladit i na víc než 1 000 koní.

Bohema zůstala u 700 koní, ačkoliv výrobce nevylučuje v budoucnu ještě ostřejší verzi.

Související obsah

​Supersport váží jen 982 kilogramů a na dráze se chce vyrovnat okruhovým závodním speciálům GT3. Zároveň ale Praga slibuje i dostatek komfortu pro jízdu na silnici, kde rozhodně nebude trpět nezájmem kolemjdoucích.

Úzký kokpit je vytvarovaný tak, aby se do něj relativně pohodlně zasunuli do závodní pozice dva dospělí. Řidič si svou pozici může nastavit pomocí výškově stavitelné sedačky, nastavitelné pedálovky i volantu.

Volant je sám o sobě uměleckým dílem. Jeho součástí je digitální displej zobrazující rychlost, zařazenou rychlost, teplotu oleje a chladicí kapaliny, jízdní režim a samozřejmě výstražné kontrolky.

Po stranách displeje jsou umístěné spínače blinkrů, klaksonu a dalších funkcí. Nad displejem pak jsou ještě další dva otočné voliče jízdních režimů, stěračů a dalších funkcionalit. Volant nabízí fantastický grip jak v závodních rukavicích, tak bez nich.

Související obsah

​Na středové konzoli jsou umístěné další ovládací prvky jako launch control, parkovací brzda a aktivace vestavěného hasicího přístroje. Na vnějších stranách kokpitu pak najdeme otevírání dveří a ovládání zpětných zrcátek.

Nechybí odpružený držák na mobil, "kapsy" na odkládání věcí ani klimatizace, kterou si posádka nastaví na panelu nad hlavou. Zavazadlový prostor nahrazují boxy v bocích karoserie a malý prostor za hlavami řidiče a spolujezdce.

Bohema vychází z prototypu R1R, který byl představený už v roce 2015.Od té doby ale auto prošlo značným vývojem. Praga nasbírala cenné zkušenosti a správnost konceptu potvrdil i dlouholetý ambasador značky Praga, bývalý závodník F1 a hvězda IndyCaru Romain Grosjean.

"Jsem absolutně nadšený z toho, co dokáže Bohema na okruhu a jak se chová v běžném provozu na silnici. Jde to úplně hladce a bez nutnosti jakéhokoliv přenastavování, což je výjimečné," tvrdí Grosjean.

"Praga zvládla postavit přesně to, o čem jsme se kdysi bavili! V jednu chvíli si na silnici užíváte plynulou jízdu, bavíte se se spolujezdcem a auto přitom "žehlí" nerovnosti jakoby nic. Vše naprosto v klidu. Najednou se ocitnete na okruhu, všechno se rázem změní a vy auto tlačíte na samou hranu výkonu a sbíráte jeden rychlejší čas na kolo za druhým. Znovu a znovu.

Přitom objevujete, čeho všeho je Bohema schopná. A to se pořád bavíme o předprodukčním prototypu, který má stále ještě pár měsíců finálního ladění a vychytávání před sebou," dodal po nedávném intenzivním testování na Slovakia Ringu u Dunajské Stredy.

Související obsah

​Bohemu vyvinul malý, ale talentovaný tým designérů a inženýrů. Její aerodynamický tvar byl laděn k dokonalosti ve větrném tunelu jednoho z týmů formule 1. Celkové aero vozu je dechberoucí, ve 250 kilometrech za hodinu dokáže vyvinout přítlak 900 kilogramů!

Maximální rychlost je podřízena tomu, jaké nejvyšší rychlosti jsou auta schopna dosáhnout při jízdě na okruhu. Bohema se dostává na 305 km/h.

Praga teď s Bohemou vstupuje do posledních měsíců vývoje. A testování se kromě Slovakia Ringu bude odehrávat především v Anglii, Evropě a také na Středním východě.

V současné době firma přijímá objednávky a jedná s potenciálními prodejními partnery v Austrálii, Německu, Hongkongu, Japonsku, Jihoafrické republice, Španělsku, na Tchaj-wanu, ve Spojených arabských emirátech, v USA nebo Velké Británii, kde už Praga pro vůz získala plnou silniční způsobilost.

V Anglii také příští rok vznikne nové globální centrum značky, kde budou mít zákazníci možnost si vůz naspecifikovat.

V dalších čtyřech letech pak bude ručně vyrobeno vždy kolem 20 kusů hypersportů, což má novým majitelům zajistit dostatečnou exkluzivitu.

Související obsah

​Praga chce také každému zákazníkovi vůz předávat přímo na okruhu prostřednictvím týmu testovacích jezdců, kteří se postarají o dostatečné obeznámení zákazníka se všemi informacemi kolem vozu a jeho chováním na okruhu i na silnici.

Obnovená značka Praga navazuje na historii, která se píše už od roku 1907. V současnosti je ale známá spíš jako výrobce motokár. Dlouhodobě také spolupracuje se značkou Kresta Racing, vysoce respektovaným českým rallyovým týmem, v jehož výrobní hale vznikají i její okruhové speciály R1 s motorem uprostřed a karoserií z uhlíkových vláken. V posledních letech jsou to stále známější a oblíbenější závodní vozy ve Velké Británii, Evropě a Severní Americe.

vak, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události