Dnešní automobily jsou vybaveny desítkami nástrojů a funkcí pro záchranu života nebo prevenci nehody. Jak se vyznáte v bezpečnostní výbavě aut?
Bezpečnostní prvky v autech se dělí na pasivní a aktivní. Ty aktivní mají za úkol monitorovat chování auta, řidiče nebo okolí a aktivně tak předcházet kolizím. Pasivní prvky řidičům pomohou až v momentě srážky nebo nárazu.
Mezi aktivní prvky řadíme různé senzory, čidla a snímače. Aktivní prvky nezabrání nehodě vždy, jen se jí pokusí předejít.
"Součástí brzd je ABS neboli protiblokovací systém. Ten zabrání tomu, aby se po dupnutí na brzdu všechna kola najednou zablokovala a znemožnila tak další práci s vozidlem. Systém ABS postupně vypíná a zapíná brzdy v rychlém sledu, čímž umožní řidiči i v prudkém brždění zachovat trakci a vozidlo se nestane neovladatelným," popisuje jeden ze základních a známých aktivních bezpečnostních prvků Stanislav Toman, ředitel on-line platformy pro vyhledávání autoservisů GetFix.
Aktivních asistenčních systémů je ale v dnešních autech mnohem víc. Patří mezi ně například ESP, které zvyšuje kontrolu nad vozidlem v krajních jízdních situacích, ASR, které zabraňuje protáčení hnaných kol, nebo parkovací systém na hlídání odstupu od vozidel PDC.
Související obsah
Předejít kolizi umí i inteligentní adaptivní tempomat (ACC) – udržuje minimální přednastavenou vzdálenost od vozidla jedoucího vpředu, a pokud je odstup kratší, systém zpomalí vůz, případně použije brzdy a aktivuje brzdová světla.
Pokud je auto vybaveno systémem rozpoznávání dopravních značek (RSA), tento systém rovněž rozpoznává rychlostní omezení na trase a doporučuje nezbytné změny nastavení.
Související obsah
Mezi pasivní prvky řadíme bezpečnostní pásy, airbagy, opěrky nebo sedadla obecně. Důležitou součástí bezpečnosti v autě jsou deformační zóny a výztuže karoserie.
Užitečný je i systém eCall, který po nárazu zavolá na místo potřebné záchranné složky. Neochrání posádku vozu tedy přímo v momentě nehody, ale bezprostředně po okamžiku, kdy se stane.