Desítky tisíc aut, kterých se týká kauza dieselgate, stále jezdí po silnicích, aniž by je majitelé nechali upravit. Tři roky po vypuknutí kauzy tak “cinknutá tédéíčka“ dál znečišťují ovzduší. Německé úřady varují, že taková auta brzy přijdou o registraci.
Návštěva servisu kvůli aktualizaci softwaru je povinná, úprava není náročná a nic nestojí. Přesto tisíce majitelů dotčených dieselových aut koncernu Volkswagen svolávací akci dál ignorují.
"Svolávací akce je povinná. Vozidla, která neprojdou aktualizací, mohou být vyřazena z provozu. Majitelé měli s ohledem na vydání aktualizací minimálně rok a půl. To je spousta času," uvedl Spolkový úřad pro motorová vozidla (KBA) pro portál Automotive News Europe.
Podle KBA už 95 procent majitelů “cinknutých“ dieselů skutečně do servisů dorazilo. Jenže kauza se jen v Německu týkala 2,5 milionu aut. A pět procent pořád znamená 125 tisíc vozů, které aktualizací neprošly.
KBA došla trpělivost a znovu varuje majitele, že jejich auta přijdou o registraci. Podle Automotive News Europe už úřad registraci několika vozů značek Audi a Volkswagen skutečně zrušil.
Skandál vypukl v roce 2015 a koncern VW následně přiznal, že podvodným softwarem bylo vybaveno zhruba 11 milionů aut po celém světě. Dotčené vozy vypouštěly v reálném provozu víc škodlivých emisí, než odhalily testy.
KBA pak schválil aktualizaci softwaru, která měla problém napravit. K loňskému roku se k povinné úpravě dostavilo v Evropě asi 5,5 milionu z celkem 8,5 milionu dotčených aut.
Jenže dieselgate ani po třech letech evidentně nekončí. Vyšetřování se pořád točí kolem automobilek Audi, BMW, Porsche nebo Mercedes-Benz.
Švýcarsko dokonce kvůli pokračujícím podvodům zakazuje registrace některých aut na svých silnicích. Podle agentury Reuters se to týká některých dieselových modelů Mercedes Vito či Porsche Macan a Cayenne dovezených po 17. srpnu, kdy zákaz začíná platit.
Konkrétně jde o vznětové motory 1.6 u Mercedesu Vito, 3.0 u Porsche Macan s 4.2 u Cayenne. Všechny papírově splňují emisní normy Euro 6, ale podle Švýcarů v reálu vypouštějí víc škodlivin, než by měly.
Zmíněné vozy, které už ve Švýcarsku prošly registrací, budou muset znovu do servisů.