Diesely musí mít filtr pevných částic už od roku 2009, letos se povinnost rozšíří i na vozy s benzinovým motorem. Od září by bez něj neměl vyjet z továrny žádný nový model, od příštího roku ho pak musí mít všechna nově prodávaná auta.
Nebezpečné jemné částečky sazí. Právě kvůli nim už několik let musí mít dieselová auta filtr pevných částic (DPF). Teď zařízení filtrující rakovinotvorné mikročástice dostanou povinně i auta s benzínovým motorem (GPF).
Kvůli emisím jsou na pranýři hlavně dieselová auta, ale problém se rozhodně netýká jen jichg. Moderní benzínové motory s přímým vstřikováním sice umí velmi přesně dávkovat a šetřit palivo, zároveň ale mnohem více “čoudí“. Podle mnohých studií produkují několikanásobně víc mikro a nanočástic než diesely. Vdechování takových částeček znamená velká zdravotní rizika.
Benzín dostal na několik let výjimku z emisní normy Euro 6, ale úlevy končí. Už v září tak pro benzíny začnou platit stejné limity jako pro nafťáky. A auta s přímým vstřikováním tak budou muset vyjet s filtrem pevných částic. Dotkne se to téměř všech nových aut s moderními motory. Nejprve nově homologovaných modelů, o rok později všech nově prodávaných aut.
Vozů s benzinovými motory, které jsou již v provozu, se nové nařízení netýká.
Automobilky se na přísnější pravidla připravují už delší dobu. Zavádění filtrů už potvrdil třeba Volkswagen, BMW, PSA, Ford, Land Rover nebo Mercedes. Zatím tvrdí, že kvůli nové povinnosti a nákladnější výrobě nebudou muset výrazně zdražovat. To se ale teprve uvidí u nových modelů.
Filtr pevných části každopádně není u motoristů zrovna oblíbeným dílem. Je drahý, zanáší se, vyžaduje speciální zacházení a regeneraci, starší filtry mají výrazně omezenou životnost. Majitelé dieselů by mohli vyprávět…
I kvůli vysoké ceně filtrů se na trhu objevily nefunkční napodobeniny a všemožné “zaručené“ způsoby repasování. Někteří řidiči kvůli nákladům jezdí dokonce bez filtru a montují ho jen při povinném měření emisí na STK.
Jak bude technologie (ne)spolehlivá u benzínových aut ukáží až následující roky. Výrobci slibují lepší systém spalování, omezení vzniku sazí a umístění filtrů tak, aby se nezanášely. Benzínová auta navíc mají vyšší teploty při spalování, což by mělo umožnit lepší vypalování usazenin a snazší regeneraci filtru. Pokud se přesto zanese, řidič dostane varování na palubní desce a bude muset přizpůsobit jízdu – absolvovat delší trasu a systém víc zahřát. Pokud to nepomůže, následuje servis…
Filtry jsou schopny zachytit až 95 % mikročástic a snížit emise polétavého prachu. Dieselová auta je dostávají postupně od roku 2005, některé modely už od roku 2000. Po přijetí emisní normy Euro 5 a Euro 6 jsou od roku 2015 filtry pro dieselové vozy nezbytností.
EU zpřísněním reagovala na aféru dieselgate a emisní skandály. Některým starším dieselovým autům teď kvůli přísnějším regulím hrozí všemožné zákazy a omezení vjezdu do center měst. I proto mnozí motoristé radši začali od nafty utíkat k benzínu. Ale, jak je vidět, i u benzínových aut se budou normy postupně zpřísňovat a majitelé starších vozů, které je nesplní, se taky mohou brzy dočkat nějakých těch zákazů.