Škoda Scala si ve čtvrtek v Izraeli odbyla světovou premiéru. Příští rok na jaře nastoupí na trh mezi nabitou konkurenci kompaktních vozů v takzvané třídě Golf. Kromě VW Golf tak vyzve například Hyundai i30, Kiu Ceed, Ford Focus nebo Opel Astra.
Scala, která místo rapidů zaujme pozici mezi modely Fabia a Octavia, má být průkopníkem nového designu budoucích škodovek, a to jak zvenku, tak uvnitř. “Představuje důležitý krok v dalším vývoji designového jazyka značky. Není jen praktický a dostupný pro všechny, jak si lidé u našich vozů již zvykli, ale navíc má i velmi dynamický, sportovní a velice emotivní vzhled,“ představil novinku šéfdesignér Škody Auto Oliver Stefani.
Vyzdvihl hlavně novou svisle orientovanou masku propojenou s předními světlomety, velký přívod vzduchu pod ní, prolisy na kapotě a ostrou linii na boku. Zaujmou povedená světla vpředu a hlavně vzadu.
Podívejte se sami:
Scala je na hatchback dost rozkročená. Škoda upravila koncernovou platformu MQB a zvolila největší možný rozchod kol na zadní nápravě a zadní převis. Dlouhý rozvor činí 2 649 mm, celkově je auto dlouhé 4 362 mm, široké 1 793 mm a 1 471 mm vysoké.
Širokou záď charakterizuje výrazný nápis Škoda místo klasického loga, aerodynamický střešní spoiler a sportovní difuzor umístěný pod nárazníkem. Kromě standardně dodávaných pátých dveří je dostupná také varianta vozu s prodlouženým sklem pátých dveří. Nápis Škoda je v tomto případě umístěn přímo na skle.
Také interiér ukazuje novu budoucí architekturu škodovek. Středová konzole se rozšiřuje až ke dveřím. Přístrojová deska s novými velkoplošnými dekoračními lištami a výplně předních dveří mají kvalitní, měkčený povrch.
Scala dostala infotainment se samostatným, vysoko umístěným displejem v zorném poli řidiče. Virtuální Kokpit, který je dostupný na přání, má největší displej ve své třídě: 10,25 palce.
Vnitřními rozměry se Scala dost blíží Octavii. Dlouhý rozvor umožnil přifouknout prostor před koleny cestujících na zadních sedadlech na 73 mm. Slušná je i šířka ve výšce loktů a prostor pro hlavu.
Do kufru Scala pojme 467 litrů, což nejvíc mezi kompaktními hatchbacky. Sklopením opěradel zadních sedadel lze objem zavazadlového prostoru rozšířit až na 1 410 litrů.
Pod kapotou může být pět různých motorů. Všechny mají přímé vstřikování, jsou vybaveny turbodmychadlem a splňují emisní normu Euro 6d TEMP. Škoda bude nabízet tři benzinové motory o objemu 1,0 a 1,5 l a jeden naftový motor o objemu 1,6 l. V průběhu roku 2019 bude následovat motor 1,0 G-TEC s provozem na ekologický zemní plyn (CNG). Všechny motory jsou vybaveny rekuperací brzdné energie a Start-Stop systémem. Motor 1,5 TSI je navíc vybaven aktivním řízením válců (ACT).
Vrcholnou motorizaci tvoří motor 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k) a maximálním točivém momentu 250 Nm. Zvláštností tohoto motoru je aktivní řízení válců (ACT), které v případě malé zátěže automaticky vypíná oba prostřední válce, což snižuje spotřebu. Čtyřválcový motor je standardně dodáván s manuální šestistupňovou převodovkou, na přání je nabízena také automatická sedmistupňová převodovka DSG.
Ostatní benzinové motory jsou tříválcové a mají objem 1,0 l. Základní motor 1,0 TSI o výkonu 70 kW (95 k) přenáší hnací sílu přes manuální pětistupňovou převodovku. Motor 1,0 TSI o výkonu 85 kW (115 k) je standardně dodáván s manuální šestistupňovou převodovkou, na přání je nabízena také automatická sedmistupňová převodovka DSG. Všechny benzinové motory jsou vybaveny filtrem pevných částic.
Čtyřválcový naftový motor 1,6 TDI má výkon 85 kW (115 k) a nabízí točivý moment 250 Nm. Díky standardně dodávanému systému SCR se vstřikováním AdBlue a filtru pevných částic splňuje i tento motor emisní normy. Standardně je dodáván s manuální šestistupňovou převodovkou. Na přání je k dispozici automatická sedmistupňová převodovka DSG.
Nejekologičtější variantou vozu ŠKODA SCALA je motor 1,0 G TEC o výkonu 66 kW (90 k), který bude v nabídce v průběhu roku 2019.
Přehled novinek:
Design: Jako první vůz značky charakterizuje Scala svým vzhledem další vývojový stupeň designového jazyka Škody. Jako první sériově vyráběná škodovka v Evropě má na pátých dveřích namísto loga sebevědomý nápis Škoda. Až osmnáctipalcová kola z lehké slitiny dodávají vozu dynamický vzhled, jedinečné, prodloužené sklo pátých dveří, které je součástí výbavového stupně Style, dodává vozu vlastní styl.
Interiér: Nový koncept pojetí interiéru, který vychází ze studie Vision RS, kombinuje ergonomii a emotivní vzhled s velkorysým prostorem a největším zavazadlovým prostorem ve své třídě. Přístrojová deska s centrálním, vysoko umístěným displejem, a výplně předních dveří mají kvalitní, měkčený povrch se specifickou úpravou, která napodobuje krystalickou strukturu. Příjemnou atmosféru interiéru dodává ambientní osvětlení, teplé odstíny barev a barevné kontrastní obšití potahů sedadel. Čalounění sedadel je na přání z kvalitního mikrovlákna Suedia. O dodatečný komfort se starají na přání dodávané vyhřívání čelního skla nebo vyhřívaný volant.
Pohonné jednotky a podvozek: Tři benzinové motory TSI o objemu 1,0 nebo 1,5 l a jeden naftový motor 1,6 TDI pokrývají výkonové spektrum od 70 do 110 kW (95 až 150 k). V průběhu roku 2019 bude následovat motor 1,0 G-TEC o výkonu 66 kW (90 k) s pohonem na zemní plyn (CNG). Na přání je k dispozici systém Sport Chassis Control, který nabízí nastavení podvozku. Podvozek je o 15 mm nižší a nabízí kromě režimu Normal také režim Sport s tužší charakteristikou tlumičů, které jsou elektronicky ovládané ventilem. To umožňuje sportovnější jízdu a intenzivnější kontakt s vozovkou.
Asistenční systémy: Scala dostala mnoho asistenčních systémů patřících spíš k výbavě vozů vyšších tříd. Asistent změny jízdního pruhu (Side Assist), který je dostupný na přání, upozorňuje až do vzdálenosti 70 m, tedy o 50 m dále než asistent hlídání mrtvého úhlu (Blind Spot Detect), když se zezadu blíží vozidla, která mají v úmyslu předjíždět nebo se již nacházejí v mrtvém úhlu. Na přání je nabízen také adaptivní tempomat (ACC), který je aktivní do rychlosti 210 km/h, a parkovací asistent (Park Assist). Asistent hlídání jízdního pruhu (Lane Assist) a Front Assist včetně funkce nouzové brzdy jsou součástí standardní výbavy.
Technologie a bezpečnost: Vůz má ve standardní výbavě LED světlomety a LED zadní skupinové svítilny. Přední Bi-LED a zadní full LED varianta těchto světel s dynamickými zadními směrovými světly, které Scala nabízí jako první model značky Škoda, je součástí výbavového stupně Style. Mezi devět nabízených airbagů patří kolenní airbag řidiče a poprvé ve třídě kompaktních vozů na přání dodávané zadní boční airbagy. V případě hrozící nehody uzavře proaktivní ochrana cestujících Crew Protect Assist, která je dostupná na přání, automaticky v předstihu okna a předepne bezpečnostní pásy na předních sedadlech.
Infotainment: Virtuální Kokpit, který je dostupný na přání, má displej o velikosti 10,25“. Jedná se o největší displej v rámci třídy kompaktních vozů. Displeje infotainment systémů třetí generace na bázi řady MIB mají úhlopříčku o velikosti od 6,5“ do 9,2“. Dotyková obrazovka je komfortně umístěna vysoko tak, aby byla dobře čitelná pro řidiče i spolujezdce. Sound system, který je dostupný na přání, nabízí subwoofer a deset reproduktorů. Díky mnoha novým mobilním online službám Škoda Connect mohou cestující pomocí mobilního telefonu zamknout a odemknout vůz nebo aktualizovat software infotainment systému nebo mapy navigace „vzduchem“. Díky zabudované kartě eSIM s připojením LTE je vůz online.
Simply Clever: Škoda Scala nabízí mnoho Simply Clever prvků, například elektricky ovládané páté dveře s funkcí Tip-To-Close, které jsou nabízeny v této třídě poprvé, nebo mechanicky sklopné, elektricky odjistitelné tažné zařízení, které se vyklopí po stisknutí tlačítka v zavazadlovém prostoru.