Přestože od října v Česku platí přísnější pravidla povinných technických kontrol, systémem dál procházejí auta v bídném stavu. Potvrzuje to i ministerstvo dopravy, které odhalilo několik případů, kdy osvědčení dostalo auto, které na silnici nemá co dělat.
Stanice technické kontroly dál pouštějí do provozu nebezpečná vozidla, při kontrolách to zjistilo ministerstvo dopravy. Mluvčí resortu Zdeněk Neusar pro Český rozhlas potvrdil, že zpětné kontrolní prohlídky odhalily vozy, které původně prošly, ale podle skutečného technického stavu projít neměly.
Pro technické kontroly a měření emisí platí od loňského října přísnější podmínky. Ministerstvo je může kontrolovat a pořizovat zvukové i obrazové záznamy bez vědomí techniků a provozovatelů.
Odhalené prohřešky budou řešit krajské úřady. Za podvádění hrozí STK až pětimilionová pokuta, finanční postih hrozí i jednotlivým technikům, za zanedbání nebo opomenutí technické závady můžou dostat pokutu od padesáti tisíc od půl milionu korun.
Statistiky ale potvrzují, že po zavedení přísnějších pravidel stoupá počet vozidel, které osvědčení nezískají - podle podzimních informací ministerstva se zvýšil počet “odhalených“ závad na autech téměř o polovinu.
Technici se vysokých pokut bojí. Přísnější bývají i na úplné maličkosti, potvrzuje Profesní komora STK.
Odhalené prohřešky však zároveň ukazují, že systém pořád nefunguje stoprocentně. Na to, zda jde o chyby techniků, nebo úmyslné podvody zavánějící korupcí, si odpovězte sami...
Kontrola tachometrů? Nedostatečná
Velké mezery má i snaha o přísné posuzování stáčení tachometrů. STK nově registrují a porovnávají stav ujetých kilometrů. Pokud technik zjistí nižší nájezd než při poslední kontrole, majitel vozu musí vysvětlit, proč ke změně došlo a doložit případnou opravu či výměnu tachometru. Jinak nesmí na silnici a dostane pokutu.
Jenže ani nové opatření neřeší dovoz stočených aut ze zahraničí se zfalšovanými údaji, které žádnou předchozí kontrolu v Česku neabsolvovaly.
Ministerstvo dopravy navíc případy odhaleného stáčení ani neeviduje, jednotlivé STK je úřadu nehlásí. Letos se to má změnit a krajské úřady mají řešit každý takový případ.
Podle odhadů se v Česku ročně prodá až 270 tisíc aut se stočeným tachometrem, po silnicích tak jezdí až třetina takových vozů.
ASEM: Podvádí se vesele dál
Novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích začala platit 1. října 2018. Ministerstvo dopravy za ní kritizují jak Profesní komora STK, tak Asociace emisních techniků a opravářů (ASEM). Obě sdružení se navíc dohadují mezi sebou.
Podle ASEM podvody na STK dál ve velkém pokračují. “Bylo zjištěno, že při dvojnásobném stáří vozového parku má Česko téměř třikrát nižší počet nevyhovujících vozidel než třeba Německo, přestože dozorující organizace doporučují, aby se kontrolovalo “o píď“ přísněji. Marně,“ píše ASEM v časopisu AutoEXPERT.
Ministerstvem dopravy zavedené fotografování před kontrolou je podle ASEM neúčinné. Dokumentuje se jen přítomnost vozidla na kontrolním pracovišti, nikoliv prostor motoru a emisní systém včetně filtrů, katalyzátorů či koncovek výfuku.
Celý systém prý nahrává velkým subjektům a diskriminuje malé podnikatele. Konkurenční boj podle ASEM zároveň vede k tomu, že si jednotlivé STK nechtějí naštvat velké zákazníky a mnohdy přimhouří oko. Doplácejí na to “obyčejní občané“. “Tím, že si “sousedící“ STK vzájemně konkurují, jsou velmi opatrné v procentu “nevyhovujících“ vozidel. Která z nich bude více vyhazovat, odežene si svou klientelu k sousedovi. To nikdo z nich nechce. Aby nyní kontroly vykazovaly realističtější procento nevyhovujících vozidel, vyrábí se “nevyhovující protokoly“ takřka jen z vozidel obyčejných občanů nebo ze znepřátelených autoservisů,“ zní tvrdá kritika ASEM.
Profesní komora STK to odmítá. “Je nutné si stále uvědomovat, že i díky nesprávným a dalším nešťastným rozhodnutím MD (ministerstva dopravy), jsou STK velmi často kritizována. Někdy oprávněně, ale často i neoprávněně, protože pouze plní, co jim přikazuje zákon. Právě častější kritika zaznívá v okamžiku, kdy STK pracují velmi dobře,“ vzkázal za Profesní komoru STK její předseda Jiří Rejmon.
“Můžeme se bránit hlavně tím, že budeme pracovat dobře a stále budeme vysvětlovat, jak se ve skutečnosti věci mají,“ dodal.
V Česku je přes 370 stanic technické kontroly, kterými jen během loňského roku projelo na 2,5 milionu vozidel.