Příští rok bude nejspíš poslední, kdy budeme jezdit s dálničními známkami nalepenými na předním skle. Zároveň ale může být poslední, kdy bude roční kupón stát 1500 korun. Ministerstvo dopravy má připravený zákon, který dá vládě možnost cenu zvýšit.
“Je nemravné chtít od motoristů vedle spotřební daně z benzinu, DPH z benzinu a silniční daně, kterou platí podnikatelé, ještě 1500 korun za dálniční známku za to, aby stáli v kolonách jak při prvním sněhu, tak v létě,“ tvrdí poslanec a čelen rozpočtového výboru za ODS Jan Skopeček.
Svůj mírně populistický návrh na zlevnění dálniční známky se snažil oprášit ve Sněmovně minulý týden po opakovaných kolapsech na D1. Nic takového se ale nestane, návrh odmítli poslanci ANO, ČSSD i KSČM a také Piráti.
Místo toho už se vláda pomalu chystá na zdražení dálničních poplatků. Jak napsaly Lidové noviny, od roku 2021 by měly být známky elektronické. Návrh novely silničního zákona je hotový a v únoru by se o něm mělo začít jednat.
Pokud by prošel, otevře se vládě možnost současnou cenu pro osobáky zvednout ze současných 1500 korun na 2000 za rok. “Už od roku 2012 je výše ročního poplatku stanovena na horní hranici současného limitu, a není tak možno reagovat na obecný růst nákladů souvisejících s výstavbou, opravou a údržbou zpoplatněné dopravní infrastruktury a na růst inflace v posledních letech,“ uvádí důvodová zpráva.
Ministerstvo dopravy zatím tvrdí, že jde pouze o zvýšení limitu, který neznamená, že cena skutečně poroste hned od roku 2021. “Limit jsme v zákoně obecně navýšili na 2000 korun s ohledem na vývoj v dalších letech,“ podotýká mluvčí resortu Lenka Rezková s tím, že by nebylo fér zvedat cenu v době rozsáhlých oprav, hlavně na D1.
Ale konečné slovo bude mít vláda, která rozhoduje o výši poplatku.
Elektronický systém by měl zachovat kromě ročních kupónů i ty měsíční a desetidenní. Platit se bude přes internet či aplikaci v telefonu, ale má být nadále zachována i možnost platit na čerpacích stanicích a poštách. Od mýta by nově mohli být osvobozeni majitelé elektromobilů.
Při zavádění nového systému chce ministerstvo dopravy využít zkušenosti sousedního Rakouska. Uhrazení poplatku by podle espézetek kontrolovali policisté, statické kamery nebo mýtné brány.
Vloni stát vydělal na dálničních známkách zhruba pět miliard korun. Nalepovací dálniční známky platí od roku 1995, Česko je jednou z posledních evropských zemí, kde se zastaralý způsob využívá.