Nabízí vyšší výkon a je určený hlavně milovníkům sportovního řízení. Nový hothatch Renault Mégane R.S. rozšiřuje řadu Trophy v nabídce Renault Sport. Posílenou verzi pohání motor 1,8 turbo s přímým vstřikováním. Nejostřejší Mégane s ním poprvé dosáhl symbolického mezníku 300 koní.
Renault se rozhodl znovu posílit už tak sportovně laděný Mégane R.S. Na další level auto povyšuje verze Trophy s novou verzí čtyřválcového zážehového motoru 1,8L turbo s přímým vstřikováním. Výkon oproti klasickému R.S. narostl na 300 koní (220 kW) a kroutící moment se zvýšil o 30 Nm na 420 Nm u speciálně laděné automatické dvouspojkové převodovky EDC a na 400 Nm u šestistupňového manuálu.
Od začátku února mohou nejostřejší verzi objednávat i zákazníci v Česku. Trophy 300 s manuálem vyjde bez příplatkové výbavy na 840 900 korun, s automatem je o 40 tisíc dražší. Špičkové sportovní ladění tak znamená o 100 tisíc vyšší základní cenu než u Mégane R.S.
Vyšší výkon znamená lepší zrychlení, a to i při vyšších rychlostech, zatímco kroutící moment - jeden z nejlepších ve své kategorii - přispívá k potěšení z jízdy a řízení. Maximální rychlost má Trophy na 260 km/h.
"Jsem velice rád, že se třada Mégane R. S. rozrůstá o ještě sportovnější verzi! Každá z novinek aplikovaných na novém Renaultu Mégane R.S.Trophy se ubírá směrem větší sportovnosti. Je samozřejmě pozitivní mít vyšší výkon, mít lepší přilnavost díky pneumatikám a moci počítat s vyšší odolností brzd,“ pochvaluje si pilot Renault Sport Formula One Team a ambasador Renaultu Sport Nico Hülkenberg.
Renault musel přidat filtr pevných částic, aby splnil emisní normy, inženýři tak museli kompenzovat výrazné zvýšení protitlaku výfukových plynů. Proto si pohráli hlavně s účinností turbodmychadla. A uplatnili technologie odvozené přímo od Formule 1.
Rotor turbodmychadla, který se otáčí rychlostí cca 200 000 ot./min., spoléhá na keramické kuličkové ložisko. Keramika je lehčí, tvrdší a hladší než ocel a pomáhá tak snížit tření, čímž se zkracuje reakční doba turbodmychadla.
Za další nárůst výkonu může nový výfukový systém. Poprvé v modelové řadě R.S. Renault vybavil koncový tlumič mechanickou klapkou, která umožňuje ovlivnit zvukový projev vozu.
Klapka je ovládaná automaticky v závislosti na zvoleném režimu jízdy. Když je uzavřená, výfukové plyny využívají cestu určenou k filtrování nízkých frekvencí zodpovědných za hluk. Zvuk má sportovní charakter, ale je vhodnější pro každodenní jízdu.
Zato když je klapka otevřená, snížení průtokového odporu umožňuje výfukovým plynům zvolit přímou cestu ven. Veškerý sportovní potenciál tak motor okamžitě vyjádří nejen výkonem, ale i zvukem.
Další inovace se podepsaly na podvozku. Ten nese označení Cup, má tužší odpružení, tlumiče s hydraulickými dorazy a mechanický samosvorný diferenciál Torsen.
Nic lepšího Renault Sport nenabízí. Systém aktivního řízení všech čtyř kol umožňuje zlepšit obratnost v prudkých zatáčkách a stabilitu v rychlých zatáčkách - při nízké rychlosti se zadní kola natáčejí v opačném směru než přední kola, přímější řízení vede k přesným jízdním vlastnostem a “hravosti“, která je u vozidel s předním náhonem bezprecedentní.
Při vysoké rychlosti se přední i zadní kola natáčejí stejným směrem, díky tomu jsou zadní kola perfektně sladěná a vůz získává na stabilitě.
Standardně je nový Mégane R.S. Trophy vybaven bi-materiálovými předními brzdovými kotouči. Specifickým znakem podvozku Cup jsou červeně lakované třmeny Brembo, které prosvítají specifickými 19palcovými disky kol z lehkých slitin.
Další sportovní výbava nesmí chybět uvnitř – v nabídce jsou za 55 tisíc přední skořepinová sedadla Recaro nové generace čalouněná Alcantarou.
Renault pro Trophy rozšířil klasickou paletu o speciální příplatkový žlutý lak Sirius, který je symbolem jeho nejostřejších verzí. Přední spojler zdobí nápis Trophy.
Mégane ve verzi R.S. Trophy se poprvé objevil v roce 2005, pouhých devět měsíců po prvním Méganu II R.S.. V roce 2009 Renault vyjel s Mégane III R.S. a ve verzi Trophy od roku 2011. Ta už dosahoval výkonu 265 koní a byl to nejrychlejší vůz segmentu. Testovací pilot Laurent Hurgon s ním na Nordschleife zajel rekord 8 minut a 7,97 vteřiny. A verze Trophy sklidila úspěch i na trhu. V roce 2014 prošla předchozí generace faceliftem a dalším zvýšením výkonu na 275 koní.
Uvidíme, jestli se o rekord pokusí i nová generace. Zatím ho mezi sériovými předokolkami drží Honda Civic Type R s časem 7 minut a 43,8 vteřiny.