Ten obrázek už několikrát obletěl svět – severokorejský vůdce Kim Čong-un míří na setkání se světovými vůdci v dlouhatánské opancéřované limuzíně Mercedes-Benz a kolem klušou členové jeho osobní stráže. Jenomže pro automobilku to není zrovna žádaná reklama, od diktátora se distancuje a tvrdí, že netuší, kde její vozy bere.
Oficiální cestou se luxusní zboží do KLDR dostat nesmí kvůli mezinárodním sankcím OSN. Platí to samozřejmě i pro auta. Jenže Kim Čong-un už několikrát ukázal, že pro něj zákaz nic neznamená.
Na několika významných setkáních se světovými lídry se předváděl ve své luxusní dlouhé pancéřované limuzíně Mercedes. Podle všeho má minimálně dvě – pětitunového a 6,5 metru dlouhého obrněné jezevčíka za zhruba 40 milionů Mercedes-Maybach S600 Pullman Guard a kratší, levnější, ale pořád ultraluxusní Mercedes-Maybach 62S.
Oba na něj naposledy čekaly minulý týden u nádraží v ruském Vladivostoku, aby ho od speciálního obrněného vlaku dovezly na sraz s Vladimirem Putinem. A servis mu zajišťovaly i při předchozích summitech s Donaldem Trumpem.
Jenže, jak se severokorejský diktátor k tak luxusnímu vozovému parku přes všechny ty zákazy dostal? Německá společnost Dimler, které značky Mercedes-Benz i Maybach patří, vzkazuje, že nemá ponětí, jak se limuzíny do KLDR dostaly. Prý se zapovězeným režimem nemá žádné obchodní kontakty, píše britský deník Guardian.
“Nemáme absolutně žádnou představu o tom, jak byla tato vozidla dodána do Severní Koreje," uvedla mluvčí Daimleru Silke Mockertová v písemné odpovědi na zprávu o sdružených listech Associated Press. „Korektní vývoz v souladu se zákony je pro Daimler základním principem odpovědného podnikání,“ dodala.
Daimler je jednou z největších a nejprestižnějších automobilových společností na světě. Na svém webu se nadnárodní firma chlubí prodejem vozidel a poskytováním služeb téměř ve všech zemích světa. Vyrábí v Evropě, Severní a Jižní Americe, Asii i Africe.
Severní Korea však mezi oficiálními zákazníky chybí. Nevyzpytatelný diktátor v Mercedesu prostě není pro značku moc dobrá vizitka.
“Naše společnost nemá se Severní Koreou už více než 15 let žádné obchodní vztahy a striktně dodržuje embarga EU a USA,“ prohlašuje Daimnler. “Aby se zabránilo dovozu do Severní Koreje a na jakékoliv její velvyslanectví po celém světě, společnost Daimler zavedla komplexní proces kontroly vývozu. Ale prodej vozidel třetími stranami je mimo naši kontrolu a odpovědnost, zejména co se týká ojetých vozidel,“ dodala mluvčí společnosti.
Přesně to je nejspíš cesta, kterou se limuzíny dostaly nejen ke Kimovi, ale i k dalším pohlavárům severokorejského režimu. Ti se kromě mercedesů rádi svezou i vozy značek Rolls-Royce či Lexus.
Prodej luxusních výrobků, včetně limuzín, je zakázán v rámci sankcí, které mají vyvíjet tlak, aby Severní Korea opustila svůj jaderný program.
Jenomže vyvolení se sankcím vyhýbají a obchází je. Nejluxusnější zboží do Pchjongjangu nejčastěji putuje přes Čínu, kudy se ke Kimovi dostaly nejspíš i Mercedesy “z druhé ruky“. Ale obchodní kontakty má v zemi i Egypt či Mongolsko.
Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz