Bentley a Rolls-Royce mají ruskou konkurenci. Aurus, výrobce limuzín pro Vladimira Putina na autosalonu ve švýcarské Ženevě předvedl své novinky, kromě přísně střežené obrněné limuzíny i neméně luxusní sedan. A od zavedených značek hodně opisoval.
Název Aurus vznikl kombinací slov Aurum (latinsky zlato) a Rusko. Výroba luxusních vozů je součástí projektu Kortež, na kterém už od roku 2013 pracuje ruské státní výzkumné centrum v Moskvě.
Původním úkolem bylo navrhnout limuzínu pro ruského prezidenta. Ta se po čtyřech letech vývoje poprvé ukázala loni v květnu při Putinově inauguraci.
Projekt se ale postupně rozrostl, Rusové si dali smělý cíl: postavit na jedné platformě celou řadu luxusních automobilů od zmíněné limuzíny přes sedan až po minivan a SUV. Letos Aurus dostal vládní svolení prezentovat své novinky na ženevském autosalónu, kam přivezl právě limuzínu a v evropské premiéře i sedan Senat.
A luxusní ruská konkurence značek Rolls-Royce, Mercedes nebo Bentley vzbuzuje velký zájem. Pochopitelně. Je to přehlídka přepychu.
Limuzína měří 6,6 metru a má obří rozvor 4,3 metru. Tím překonává i prodloužený Rolls-Royce Phantom nebo takovou káru, jako je starý Maybach 62. Sedan je o něco menší: přes 5,6 metru na délku s rozvorem 3,3 metru.
Pod kapotou je hybridní pohon kombinující 4,4litrový osmiválec s elektromotorem. Dohromady to znamená výkon 590 koní (440 kW), točivý moment 880 Nm. To umožňuje sedanu zrychlit z 0 na 100 km/h za přibližně šest sekund, větší a těžší limuzína zvládne stejný úkol za zhruba devět vteřin.
Vozy mají devítistupňovou automatickou převodovku a pohon všech kol.
Inspirace je zřejmá: zvenku se Aurusy hodně podobají vozům, jako je Mercedes-Maybach S600 Pullman Guard, Chrysler 300, a Rolls-Royce Phantom.
Interiér? Samozřejmě co možná nejluxusnější: Prémiová kůže, dřevěné obložení, záclonky, metalické detaily. Vzadu jsou čtyři sedačky, které odděluje středová konzole táhnoucí se napříč celým vozem. A nechybí ani high-tech výbava - digitální přístrojový cluster, dotyková obrazovka multimediálního systému a speciální obrazovky pro cestující na zadních sedadlech.
Vozy jsou standardně vybaveny asistenčními systémy, jako je adaptivní tempomat, automatické nouzové brždění a systém předcházení kolizím s technologií rozpoznávání chodců.
Interiér lze upravit podle přání zákazníka. Verze pro ruského prezidenta je pancéřována a posádku chrání proti střelám i výbuchu. Může se dokonce celý ponořit do vody a má ocelí vyztužené pneumatiky.
Civilní verze jsou postaveny s hlavním cílem přetáhnout bohaté Rusy zahraničním výrobcům limuzín. O zas tak čistě ruské auto ale nejde, výrobu sice zaštítila společnost Sollers, které patří ruská značka UAZ, ale “vnitřnosti“ podle všeho dodaly německé značky Porsche a Bosch, o brzdy a lak se zase postarali Italové.
Aurus v současné době přijímá předobjednávky, jenže zatím je výroba velmi omezená. Zvýšení výroby má umožnit až plánované otevření nové továrny v Tatarstánu. Aurus se pak chce pokusit získat i zahraniční klienty a v budoucnu prodávat 10 000 vozů ročně.