Šest historických vozů, šest zkušených posádek, před nimi přes 1200 kilometrů a společný cíl - start na historické Rallye Monte Carlo 2020.
Šedesát let stará Škoda Octavia, Škoda 1100 MBG, Škoda 110 L Rallye a tři Škody 130 RS. To jsou české legendy, které psaly závodní historii a teď se chystají na dobrodružnou výpravu. V rámci projektu Czechs4Monte.cz vyrazí v lednu na Rallye Monte Carlo Historique 2020.
Vydají se na cestovatelskou pouť ve stopách českých účastníků slavného “Monte”. Auta s okřídleným šípem v něm startovala poprvé v roce 1912.
Historické Rallye Monte Carlo se mohou účastnit pouze značky a typy automobilů, které startovaly v hlavní soutěži v letech 1955-1980.
"Zážitky z našeho prvního startu na Rallye Monte Carlo Historique v roce 2016, inspirace neopakovatelnou atmosférou monacké soutěže a právě striktní pravidla předepisující použití konkrétních modelů byla základem prvotní myšlenky projektu pro rok 2020. Rozhodli jsme se, že se do Monaka vrátíme a představíme tam všechny ´použitelné´ škodovky," popisuje Ivan Pistulka, rallye jezdec a hlavní postava celého projektu.
S parťákem absolvoval historickou verzi slavného závodu už před třemi lety. Teď si to zopakuje v rámci národního týmu, který dal dohromady. Nejdřív musel najít stejně nadšené majitele těch správných škodovek. A má je:
Složení týmu:
Škoda Octavia (1960) Lukáš Dvořák – Michaela Frelichová
Škoda 1100 MBG (1967) Jan Suda – Jan Pech
Škoda 110 L Rallye (1976) Ivan Pistulka – Jakub Blahna
Škoda 130 RS (1976) Vladimír Berger
Škoda 130 RS (1977) Ladislav Kopelent - Vladimír Rajnoch
Škoda 130 RS (1977) Jan Vostrý – Jakub Němec
Posádky už zahájily přípravu svých vozů. “Musíme nachystat chlazení, upravit brzdy a celý podvozek, protože naše auto je trochu náchylné na převrácení,” říká Lukáš Dvořák. Opečovává nejstarší vůz výpravy - tmavě červenou Octavii, která se do Monaka vrátí po šedesáti letech od prvního startu.
Týmy mají na přípravu vozů ještě pět měsíců. Vstříc Monte Carlu vyrazí v lednu symbolicky od historické budově v Opletalově ulici v Praze. Tam sídlí Autoklubem ČR, který je garantem celého projektu. “Těší mě, že zásadní podporu jsme získali právě u Autoklubu ČR,“ podotýká Ivan Pistulka.
Historická soutěž se jede několik dní po úvodním podniku mistrovství světa v rallye a má svůj specifický formát. Posádky startují z několika evropských měst a do centra soutěže míří takzvanou hvězdicovou jízdou. Už samotná cesta do Monaka je tak dobrodružstvím.
Češi musí dopravit svoje vozy do německého Bad Homburgu, odkud vyjedou na 1,257 km trasu do Monaka. Itinerář trasy je daný, všechny vozy musí hvězdicovou jízdu z jednoho z určených měst absolvovat, slabší kusy přitom odpadnou už během ní. “Uděláme všechno proto, abychom do Monte Carla dojeli všichni,” dodává odhodlaně Ivan Pistulka. Do závodu vyrazí šest posádek a zasáhnou tak do bojů i v soutěži družstev.
V Monaku pak trať pokračuje měřenými testy, rozloženými do pěti dnů. Tratě přitom bývají nevyzpytatelné, sníh a led nejsou ničím neobvyklým. ”V roce 1994 jsem mohl být u toho, když tovární tým Škoda Motorsport získal mistrovský titul v soutěži značek. Přispělo k tomu i naše druhé místo ve třídě s Favoritem v Monaku. Těším se, až se na známé tratě vrátím. Pokusíme se o co nejlepší výsledek a se stotřicítkou si případnou sněhovou nadílku určitě užijeme,“ prohlašuje další člen výpravy Vladimír Berger, někdejší tovární jezdec Škody. Naposledy do bojů hlavní soutěže zasáhl se Škodou Favorit v roce 1994, do Rallye Monte Carlo Historique tentokrát odstartuje s vozem Škoda 130 RS.
V doprovodném týmu bude i legenda Václav Blahna, který Rallye Monte Carlo absolvoval v roce 1977. Se Škodou 130 RS vyhrál ve své třídě a dojel 12. v absolutním pořadí. “Moje role v týmu bude spíš dodávat psychickou podporu a pomáhat se vším kolem aut. Vždyť o nich vím skoro všechno. Za volant se ale rozhodně už nechystám,” směje se Blahna starší. V posádce s Ivanem Pistulkou bude jeho syn Jakub.
A jaké jsou cíle národního týmu? Samozřejmě hlavně dojet. Historické rallye se pravidelně účastní na tři stovky posádek. Na trať vyjedou stoje jako VW Golf GTI z 80. let, Porsche 911, závodní speciály, jaguáry z 50. let “Ale vůbec nejsme bez šance na dobré umístění! Rozhodně můžeme přivézt ve svých kategoriích zajímavé výsledky,” vyhlašuje odhodlaně Ivan Pistulka.
Rallye Monte Carlo se poprvé jela v roce 1911. Třiadvacet účastníků startovalo z 11 různých míst. O výsledku se rozhodovalo nejen na základě rychlosti, ale také elegance vozu, komfortu cestujících nebo jeho stavu v cíli. Po druhé světové válce se “Monte” začalo měnit v moderní rallye s rychlostními zkouškami. Start z více lokalit však byl zachován až do roku 1991. Dnes už klasická Rallye Monte Carlo nestartuje na více místech, ale začíná v městečku Gap.