Automobilka Fiat už nějakou dobu hledá bohatého ženicha. Teď ho konečně má - stane se jím francouzský koncern PSA. Vedení obou společností souhlasí s fúzí.
Italsko-americký výrobce automobilů Fiat Chrysler Automobiles (FCA) a francouzská skupina PSA Group, které patří značky Peugeot, Citroën nebo německý Opel, se podle všeho spojí. Nový koncern tak bude čtvrtým největším výrobcem aut na světě.
Plán fúze už schválily správní i dozorčí rady obou automobilek. Obě strany uvádějí, že ještě musí dotáhnout detaily, ale vše už je připravené - při sloučení by měly být společnosti rovnocennými partnery a obě si od fúze slibují hlavně výraznou úsporu nákladů, píše BBC.
Fiat Chrasler, do jehož chřadnoucího impéria patří i značky Jeep, Alfa Romeo a Maserati, hledal silného spojence několik let. Potřebuje posílit v konkurenčním boji a rychle vyřešit hlavně problémy s nástupem elektromobilů - nestíhá plnit současné emisní nároky, za což čelí vysokým pokutám v USA a další jí brzy hrozí i v Evropě. Předchozí vyjednávání s americkým kolosem General Motors před čtyřmi lety a ani nedávné námluvy s francouzským Renaultem ale nevyšly.
Nedávno se FCA dohodla s americkou Teslou, že alespoň zařadí do své nabídky její elektromobily, aby prošla přísnými limity v EU.
Sloučením obou koncernů by vznikla společnost s tržní hodnotou téměř 50 miliard dolarů (1,1 bilionu korun). Fiat Chrysler a PSA vloni dohromady prodaly 8,7 milionu aut.
Spojení by automobilkám umožnilo sdílení motorů a architektury vozů, což by pro obě strany znamenalo výrazné úspory, které by mohly investovat do vývoje “čistých” aut.
Chystanou fúzi musí ještě schválit příslušné orgány, ale dělníci v továrnách už se bojí o svá místa. Obzvlášť ve Velké Británii i v souvislosti s chystaným brexitem. Obě společnosti zatím tvrdí, že žádné plány na uzavírání fabrik nejsou na stole, ale PSA už avizovala, že je připravena přesunout výrobu z Británie, kdyby brexit výrazně ovlinil zisky. PSA ve Spojeném království prodává opely s pravostranným řízením pod tamní značkou Vauxhall.
Fúze je předzvěstí velkých změn v celém automobilovém průmyslu, které experti očekávají kvůli ostrému nástupu elektromobility a tlaku na snižování emisí. Šéf PSA Carlos Tavares dokonce před časem největším automobilkám předpověděl "deset let chaosu”.