Seat

Je hezčí španělská, nebo česká Octavie? Seat odhalil nového Leona

Je hezčí španělská, nebo česká Octavie? Seat odhalil nového Leona
Zdroj: Seat

Španělská automobilka Seat ve svém areálu v Martorellu představila novou generaci stěžejního modelu Leon. Blízký příbuzný VW Golf nebo Škody Octavia má oživit segment kompaktních vozů. Vyrábět se bude jako hatchback i jako kombi.

Seat investoval do vývoje a výroby nového modelu více než 1,1 miliardy eur. ”Seat Leon je naším nejprodávanějším modelem a chceme, aby tomu tak bylo i v budoucnosti,“ řekl při premiéře zastupující předseda představenstva španělské automobilky Carsten Isensee.

Jak se “španělská Octavia” povedla?


Nový Leon převzal designérský styl, který je charakteristický pro všechny vozy opouštějící montážní linku Seatu - navržen a vyvíjen byl v Barceloně, v komplexu Martorell, kde se i vyrábí.

Designéři hledali ideální kombinaci hladkých ploch hran a křivek na správných místech. Zajímavý vzhled podporuje i hra světel, za kterou můžou rozdíly v barvě a odstínu na různých místech karoserie při měnícím se úhlu dopadu světla na povrch laku.

Výsledkem je elegantní auto s překvapivými detaily. Design s vylepšenou aerodynamikou navíc zvyšuje celkovou hospodárnost. Součinitel aerodynamického odporu vzduchu je v porovnání s předchozí generací o 8 % nižší.

Příď zaujme výraznějšími rysy, k nimž přispívá silnější prostorové propojení mezi maskou chladiče a předními světlomety. Světlomety LED jsou posunuty více dozadu, čímž vzniká dojem obočí a “pronikavějšího pohledu”.

Záď má umocnit pruh LEDek v celé šířce vozidla. Jak zadní svítilny, tak i spoiler tvoří linie, který má dodat dojem rychlosti dokonce i u stojícího vozu.


Rozměry

Základem je stejně jako u Golfu nebo Octavie platforma MQB Evo, která poskytla týmu designérů variabilitu a flexibilitu ohledně rozměrů. Leon Nový Leon má v pětidveřové verzi vnější délku 4368 mm (+86 mm proti předchozí verzi), vnější šířku 1800 mm (-16 mm) a vnější výšku 1456 mm (-3 mm). Rozvor náprav je 2686 mm, což je o 50 mm více než u třetí generace modelu.

Související obsah

Kombík, tedy verze Sportstourer měří na délku 4642 mm (+93 mm) a na výšku 1448 mm (-3 mm), jinak jsou rozměry stejné.

Interiér

Interiér kombinuje funkčnost, minimalismus a eleganci. Štíhlá a široká přístrojová deska s hladkými povrchy působí, jako by se vznášela v prostoru. “Interiér vyniká ergonomicky precizním uspořádáním, což přispívá k dalšímu zvýšení komfortu pro řidiče, spolujezdce vpředu i cestující na sedadlech vzadu,” popisuje Seat.

Hlavní dominantou interiéru je centrální 10palcový displej informačního a zábavního systému, který zahrnuje funkci rozpoznávání gest. Systém Full Link umožňuje připojení přenosných zařízení k informačnímu a zábavnímu systému vozidla prostřednictvím rozhraní Android Auto nebo Apple CarPlay.

Související obsah

Uživatelé mohou ovládat svá přenosná zařízení a používat jejich digitální ”ekosystém“ pomocí informačního a zábavního systému, ovládacích prvků na volantu nebo hlasových povelů, aniž by docházelo k rozptylování pozornosti řidiče.

Díky tomu bylo možné snížit počet fyzických tlačítek. Nejdůležitější funkce jsou však i nadále ovládány konvenčními způsoby.

V budoucnosti budou mít uživatelé přístup k nejnovějším informačním a zábavním aplikacím, které bude možné kdykoli aktualizovat. Integrovaná karta eSIM poskytuje zákazníkům výhody služby eCall, která v případě nehody automaticky přivolá záchranné služby. Součástí nabídky je také aplikace SEAT Connect, kterou si mohou zákazníci stáhnout do svého chytrého zařízení. Aplikace umožňuje ovládat řadu funkcí na dálku, což zvyšuje úroveň komfortu i bezpečnosti.

Dekorační osvětlení interiéru vytváří v přední části oblouk světla, který vychází z předních dveří a pokračuje přes horní část přístrojové desky. Řidič může měnit jeho barvu a odstín. Systém zajišťuje nejen funkci dekoračního osvětlení, ale také řadu důležitých funkcí, jako je upozorňování na překážky v oblastech slepého úhlu nebo asistent pro vystupování.

Prostor v kufru

Pětidveřový Seat Leon nabízí zavazadlový prostor o objemu 380 litrů (shodný s předchozí generací), zatímco Sportstourer má objem zavazadlového prostoru 617 litrů, což je o 30 litrů více než u předchozí generace.


Pod kapotou

Nová generace kompaktního modelu může být poháněna motory na benzin (TSI), naftu (TDI) nebo stlačený zemní plyn (TGI). Alternativou jsou částečně hybridní (eTSI) a externě nabíjitelné hybridní pohony (eHybrid).

Všechny zážehové motory pro nový Leon jsou vybaveny přímým vstřikováním benzinu a přeplňováním výfukovým turbodmychadlem. Zákazníci mají na výběr varianty s výkonem v rozsahu od 81 kW/90 k do 140 kW/190 k.

Související obsah

K dispozici jsou jak tříválce 1.0 TSI (66 kW/90 k nebo 81 kW/110 k), tak i větší čtyřválcové motory 1,5 litru (96 kW/130 k nebo 110 kW/150 k). Na vrcholu nabídky stojí jednotka 2.0 TSI s výkonem 140 kW/190 k a dvouspojkovou převodovkou.

Leon je poprvé nabízen se třemi turbodiesely 2.0 TDI, jejichž výkon sahá od 85 kW/115 k do 110 kW/150 k. 

Jednotka 1.5 TGI na CNG, která poskytuje nejvyšší výkon 96 kW/130 k.

Model bude poprvé k dispozici také s technikou částečně hybridního pohonu s napětím 48 V (eTSI), který umožňuje kompaktnímu vozu ještě hospodárnější provoz (1.0 TSI 81 kW/110 k a 1.5 TSI 110 kW/150 k; obě jednotky jsou nabízeny výhradně s převodovkou DSG).

V rámci pokračující elektrifikace vyvinul Seat pro čtvrtou generaci modelu Leon také variantu s vyspělým externě nabíjitelným hybridním pohonem. V tomto případě je zážehový motor 1.4 TSI kombinován s elektromotorem, sadou lithium-iontových akumulátorů o kapacitě 13 kWh a šestistupňovou převodovkou DSG. Řidič má k dispozici nejvyšší výkon 150 kW/204 k. S výhradně elektrickým pohonem ujede cca 60 km (WLTP).


Bezpečnost

Výbava zahrnuje nejvyspělejší asistenční systémy, včetně předvídavého adaptivního tempomatu, asistenta pro stav nouze a asistenta Travel Assist, jenž poskytuje vyšší úroveň automatizované jízdy. Čtvrtá generace modelu Leon je tak nejbezpečnějším vozem, který kdy španělská značka vyrobila.

Řidič může měnit jízdní vlastnosti díky dynamické regulaci podvozku DCC (Dynamic Chassis Control). V závislosti na provozních podmínkách a požadavcích řidiče může mít vozidlo komfortnější nebo sportovnější charakteristiku.

Technologie adaptivního podvozku nepřetržitě zjišťuje a vyhodnocuje provozní podmínky a stav vozovky. Současně přitom zohledňuje také úhel otočení volantu, polohu pedálů brzdy a plynu. Na základě toho individuálně optimalizuje nastavení tlumičů každého kola, aby byla zaručena vynikající úroveň komfortu i jízdní dynamiky.


Seat vyváží 80 % svých vozidel a působí ve více než 80 zemích na všech pěti kontinentech. V roce 2019 prodal 574.100 vozidel, což je nejvyšší počet v historii společnosti.

Ve třech výrobních závodech Barcelona, El Prat de Llobregat a Martorell vyrábí automobilka modelové řady Ibiza, Leon a Arona. Vozy Seat Alhambra dodává výrobní závod v Portugalsku, elektromobil Mii electric vyrábí závod na Slovensku, Tarraco sjíždí z montážní linky v Německu a Ateca vzniká v České republice.

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Seat

Důležité Události