Rady a tipy

Přezouvání pneumatik v době pandemie. Na co si musíte dát pozor?

Přezouvání pneumatik v době pandemie. Na co si musíte dát pozor?
Zdroj: Continental Barum

Povinnost používat zimní pneumatiky v případech daných legislativou skončila 31. března a začalo období přezouvání na letní pláště. Kvůli koronaviru má však letošní sezona pomalejší nástup.

S koncem března skončila i zákonná povinnost pro zimní pneumatiky. Pouze v úsecích označených značkou “Zimní výbava” musíte mít zimní pneumatiky celoročně nebo podle platnosti upravené dodatkovou tabulkou. Takových úseků je v Česku celkem 103.

Čeští řidiči si při přezouvání ze zimních pneumatik na letní počínají zodpovědně a s výměnou plášťů čekají až na dobré počasí. I přesto z průzkumu společnosti Continental vyplývá, že motoristé jsou v tomto ohledu důslednější před zimou, kdy na zimní pneumatiky přezouvá 92 procent z nich. Na počátku letní sezony však více šoférů váha a přemýšlí, jak ušetřit za přezutí i za další sadu plášťů a to i přesto, že najedou proporčně daleko více kilometrů než v zimě. To potvrzují i výsledky průzkumu, podle kterého volí správné letní obutí jen 78 procent majitelů vozidel!!

Pozor na ochlazení

“Zákon neukládá povinnost přezouvat na letní pneumatiky. Povinnost mít na autě zimní pneumatiky platí do 31. března, a to pouze v případě, že je na silnici souvislá vrstva sněhu nebo ledu, nebo v úseku označeném příslušnou dopravní značkou. Po tomto datu již nemůžete dostat za letní pneumatiky pokutu, i kdyby byla sněhová kalamita,” radí Pavel Foltýn z Auto ESA.

Související obsah

V době nouzového stavu byste měli zůstat doma, pokud se ale přes všechna doporučení ještě chystáte na české hory, dejte pozor, meteorologové předpovídají výrazné ochlazení a dokonce sněžení, takže zimní pneumatiky raději přezujte až po návratu.

”Dlouhodobě motoristům radíme, aby se řídili 'pravidlem' sedmi stupňů a přezouvali až ve chvíli, kdy se teploty ani v nočních hodinách dlouhodobě nedostávají pod 7 °C. Letní a zimní pneumatiky jsou totiž vyrobeny z rozdílných směsí, liší se i konstrukcí a reagují rozdílně při různých teplotách. Pozorujeme, že tuto praxi dodržuje stále větší procento řidičů, což kvitujeme s radostí,“ říká Aleš Langer z oddělení Technického zákaznického servisu Continental Barum.

Pneuservisy v přísnějším režimu

Většina tuzemských motoristů přezouvá obutí v pneuservisech, ty jsou v provozu i při současném omezení volného pohybu, ale jedou ve speciálním režimu. Musí dodržovat opatření, která minimalizují kontakt s klienty. Všude jsou bezpečnostní přepážky a personál v ochranných oděvech. Zákazníci musejí čekat venku, zatímco technici dezinfikují části aut, kterých se dotýkají. Interiéry vozů sterilizují ozonem.

Související obsah

"Dezinfikujeme kliku, volant, řadicí páku a jdeme do auta zásadně s rukavicemi a čistíme ozonem. Uzavřeme auto, zmáčkneme 15 minut. Tím se to auto vyčistí a my pak teprve můžeme nasednout do auta a pracovat s ním," popsal technik pneuservisu v Jablonci nad Nisou Dominik Přibyl. Více v reportáži:

Související obsah

Než vyrazíte do pneuservisu, určitě si domluvte čas předem, abyste nestáli půl dne ve frontě.


Zkontrolujte stav letních pneu

Při nakládání do auta se vyplatí pneumatiky důkladně prohlédnout. Letní pneumatiky mají předepsanou minimální hloubku dezénu 1,6 mm. Změřte si hloubku dezénu na všech čtyřech pneumatikách. Pneumatiky, které před sezónou obouváte na auto, by měly mít ve skutečnosti minimální hloubku dezénu vyšší o několik milimetrů, abyste nemuseli kupovat nové pneumatiky uprostřed sezóny. U pneumatik také zkontrolujte bočnice, zda nejsou narušené od obrubníků. Pneumatiku s poškozenou bočnicí bez milosti vyřaďte.

Rizika jízdy s minimálním vzorkem

Jízda na pneumatikách s minimálním zákonným vzorkem je nebezpečná z několika důvodů. Na mokru špatně odvádí vodu, výrazně se zhoršuje přilnavost a zvyšuje se riziko aquaplaningu. Kolo s malou hloubkou dezénu má menší obvod, točí se rychleji a tím se ještě rychleji opotřebovává. Pneumatiku s lehce vyšším než minimálním vzorkem, především u rychlých vozů, můžete sjet na plátno klidně i za necelé dva tisíce kilometrů a pak hrozí náhlé protržení za jízdy.

Související obsah

Zimní pneumatiky dojíždět nebo vyřadit?

Záleží na tom, jak hodně jezdíte a jaký máte vůz. Pokud máte malé auto a najedete do deseti tisíc kilometrů ročně, může se vám vyplatit hlídat si na zimu vzorek 4 mm a jezdit na zimních pneumatikách celoročně. Takzvané ”dojíždění” praktikuje podle průzkumu agentury STEM/MARK, zadaného společností Continental Barum praktikuje víc než pětina Čechů.

Zákon to nezakazuje. Ovšem měli byste vědět, že tím můžete riskovat svoji bezpečnost, ale ohrozit i ostatní účastníky silničního provozu - hlavně v horku zimní pneumatiky víc kloužou a je potřeba tomu přizpůsobit rychlost a styl jízdy.

U větších a rychlejších aut je vhodné dojíždět zimní pneumatiky jen dokud nezačnou teplé slunečné dny. Uprostřed horkého léta jsou ojeté zimní pneumatiky na velkých, těžkých a rychlých autech nebezpečné. Nedrží v zatáčkách a mojí mnohem delší brzdnou dráhu.

Související obsah

“Jízda na zimních pneumatikách mimo zimní období vyžaduje zvýšenou opatrnost. Zimní pneumatiky jednoduše nejsou konstruovány na jízdu v letních podmínkách. Na zimních pláštích v létě musí řidiči počítat s delší brzdnou dráhu, s horším bočním vedením i s vyšší hlučností. Proto doporučujeme všem řidičům, aby v létě skutečně používali letní pláště. Pokud chtějí jiné řešení, na trhu jsou i celoroční pneumatiky, které jsou pro použití v létě jednoznačně vhodnější než pláště zimní,“ nabádá Aleš Langer z Continentalu.

Celoroční pláště? Pořád jen kompromis

Právě celoroční pneumatiky jsou vhodné řešení pro řidiče, kteří najezdí méně kilometrů, necestují v extrémních podmínkách a absolvují jen krátké vzdálenosti. Univerzální pláště jsou u českých řidičů stále oblíbenější - pochopitelně hlavně kvůli tomu, že ušetří, ale i díky zlepšeným jízdním vlastnostem a bezpečnosti, pokud je porovnáme s celoročními plášti v minulosti. Řidiči však nesmí zapomínat, že jde stále o kompromisní řešení. Těm, kteří cestují více, odborníci radí přezout na letní pláště.

Má smysl pneumatiky před uskladněním označovat?

Mnoho typů moderních pneumatik má směrový dezén, takže není možné je měnit křížem. Tím se situace značně zjednodušuje. Směrové pneumatiky se mění pouze na jedné straně vozidla. Na jedné z náprav se pneumatiky opotřebovávají vždy více. Výměnou pozice pneumatik při přezouvání si zajistíte rovnoměrnější opotřebení všech čtyř pneumatik a tím rovnoměrnější přilnavost. Pokud si nejste jisti, na které nápravě vám vzorek mizí víc, nechte si na zimní pneumatiky napsat jejich pozici, abyste na podzim pneumatiky vystřídali správně.

Jak uložit zimní pneumatiky

“Někteří odborníci radí, že se mají pneumatiky skladovat nastojato a otáčet jako láhve vína ve sklepě. V případě zimních pneumatik je to proto, aby se v měkkém dezénu nevytvořila během léta ploška. To ovšem platí pro profesionály, kteří se zabývají uskladněním pneumatik. V domácích podmínkách postačí pneumatiky před uskladněním omýt vodou, nechat vysušit a vyskládat na sebe naležato na místo, kam nesvítí slunce,” říká Pavel Foltýn z Auto ESA.

Související obsah

Průměrný český řidič ujede za rok přibližně 15 200 kilometrů, z toho větší porce připadá na letní sezonu, která je delší. Letos však bude nájezd řidičů nižší kvůli pandemii koronaviru a opatřením, která omezují cestování. Postupně ale bude docházet ke zmírňování restrikcí a motoristé budou moci opět vyrazit na silnice.

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Rady a tipy

Důležité Události