Nedávný pokus o rychlostní rekord hypersportu SSC Tuatara se bude opakovat. Původní výkon totiž znevažuje řada nejasností. Americký výrobce chce zmatek ukončit a všem ukázat, že opravdu vyrobil nejrychlejší produkční vůz světa.
Před dvěma týdny přišla senzační zpráva: Svět sériových aut má nového rekordmana. Společnost SSC North America potvrdila, že její hypersport Tuatara překonal na dálnici v nevadské poušti rychlost 532,93 km/h! Během dvou jízd v různém směru pak dosáhl na průměrné maximum 508,73 km/h a překonal tak dosavadní nejrychlejší supervozy Bugatti Chiron Super Sport 300+ i Koenigsegg Agera RS.
Jenomže během pár dní se začaly objevovat zvláštní postřehy, které celý výkon dost zpochybnily…
Společnost SSC zveřejnila tento záznam rekordních jízd ukazující výhled přímo z kokpitu a také údaje o dosažené rychlosti:
A právě tento údajný důkaz způsobil poprask. Internetoví šťouralové srovnali záznam s jízdou předchozího rekordmana Koenigsegg Agera RS, který svoji jízdu absolvoval na stejném rovném úseku dálnice u Las Vegas. A zjistili, že tu něco nesedí.
Podle několika orientačních bodů to vypadá, že Tuatara v určitých fázích jede pomaleji než Koenigsegg. A nepasují ani zveřejněná čísla - britských automobilový vlogger Tim "Shmee" Burton upozornil na to, že čas dosažený mezi dvěma jasně viditelnými body u silnice neodpovídá uvedené rychlosti. Další otazníky vyvolal jiný známý youtuber Misha Charoudin, který výpočtem zpochybnil skutečnou rychlost i dosažený průměr.
Prý chyba při střihu videa
Šéf SSC North America Jerod Shelby pak připustil chybu: Do výsledného videa se prý dostala jiná jízda, než měla! "Došlo k nepřesnostem při stříhání a musím přiznat, že tým SSC nezkontroloval přesnost záznamu před jeho zveřejněním. Také jsme si neuvědomili, že existovala dvě videa z kokpitu, nikoliv jedno,” prohlásil pro americký magazín MotorTrend. "Třebaže jsme nikdy nezamýšleli použít video jako důkaz, litujeme, že videa, která jsme sdíleli, nebyla přesným záznamem toho, co se 10. října stalo," dodal.
Nicméně zobrazené údaje o rychlosti a tím i nový rekord Shelby dál hájil s tím, že ho potvrdila i speciální GPS technologie firmy Dewetron.
Pak však přišla další rána: Dewetron uvedl, že výsledky nemůže certifikovat, protože na místě neměl žádného zástupce a nemá ani surová data. Rekord zatím nepotvrdila ani Guinnessova kniha rekordů…
Poslední hřebíček přišel ve středu. Zatloukl ho sám Oliver Webb, závodní jezdec, který Tuataru při pokusu o rekord řídil. Na Instagramu zveřejnil podivný vzkaz ve stylu: "Nevím nic jiného než to, co se dozvídám online“ a "nemám žádná data." To rozhodně nezní jako sebejisté prohlášení někoho, kdo před pár dny dosáhl rekordu.
Nabušený hypersport
Je pořád dost možné, že Tuatara je skutečně nejrychlejší. Má k tomu všechny předpoklady: váží necelých 1250 kilogramů a může se pochlubit koeficientem odporu 0,279. Dvakrát přeplňovaný dvoulitrový motor V8 od Nelson Racing Engines o objemu 5,9 litru generuje sílu až 1775 koní (1305 kW). Automatizovaná sedmistupňová převodovka přenáší na zadní kola nejvyšší točivý moment 1 735 Nm jv 6 800 otáčkách za minutu. V závodním režimu se o řazení stará inteligentní robot s reakcí v kratší než 100 milisekund.
Ale… po celou doby, kdy začaly pochybnosti internetem kolovat se neobjevil žádný jiný záznam, který by rekord skutečně potvrdil. A tak to skutečně začalo vypadat, že SSC podváděla.
Konec zmatků! Bude nový pokus
V sobotu se Shelby rozhodl chaos ukončit. Zveřejnil video, ve kterém osobně připouští, že rekord byl pošpiněný. Aniž by vysvětlil, co se 10. října v Nevadě skutečně odehrálo, uznal, že rekord nebyl oznámen tak, aby byl ověřitelný a nesporný.
Slíbil, že "v blízké budoucnosti“ provede SSC North America nový pokus a nejvyšší rychlost pokoří znovu a jasně. "Musíme to udělat znovu a udělat to tak, že je to nepopiratelné a nevyvratitelné," prohlásil Shelby. Tentokrát k tomu přizve víc svědků a vyjedná si větší podporu od technologických firey ověřujících data z GPS. Zároveň Shelby pozval všechny pochybující youtubery, aby nový pokus o rekord sledovali přímo na místě.
Tak uvidíme, jak další pokus dopadne…