Je to auto, které měnilo tvář evropského automobilového trhu, když před lety výrazně zpopularizovalo křížence městských hatchbacků a velkých SUV. V roce 2007 se Nissan Qashqai stal průkopníkem v segmentu kompaktních crossoverů, kterému dal vzniknout. Nissan teď chystá třetí generaci Qashqaie, podívejte se, jak bude vypadat.
Nový Nissan Qashqai se chystá na světovou premiéru. Poslední přípravy jsou v plném proudu a prototypy stále navyšují počet testovacích kilometrů na evropských silnicích, i když zatím jezdí s kamufláží. Díky záběrům a snímkům z testování můžeme o třetí generaci úspěšného kompaktního crossoveru ledacos zjistit.
Už u nejnovější verze modelu Juke Nissan ukázal, že chce a umí nabídnou agresivnější styl. Přes maskování je vidět, že se to bude týkat i nového Qashqaie - dostane tenké LED světlomety a obří přední masku. A očekávat lze vylepšenou kvalitu použitých materiálů, víc místa, lepší jízdní vlastnosti a řadu moderních technologií. Z nabídky mizí dieselové motory, naopak Qashqai vyjede s pokročilým elektrifikovaným ústrojím.
"Nový Qashqai změní to, co mohou zákazníci od rodinného vozu očekávat. Komfort, kultivovanost a technologie budou odpovídat vozu vyšší kategorie, zatímco zážitek z jízdy uspokojí řidiče i cestující. Díky odvážné technologii Nissan e-POWER věříme, že si zákazníci zamilují pocit z elektrického hnacího ústrojí bez obav z omezeného dojezdu, “ řekl Gianluca de Ficchy, předseda představenstva společnosti Nissan pro region AMIEO.
Podobně jako u jeho předchůdců i design nového modelu Qashqai má na svědomí tým společnosti Nissan Design Europe se sídlem v centru Londýna, jeho vývoj vedl tým Nissan Technical Center Europe se sídlem v britském Cranfieldu.
Nový Nissan Qashqai se začne prodávat příští rok na jaře. A automobilka chce znovu posunout hranici toho, co mohou zákazníci očekávat od kompaktního crossoveru. Qashqai se prodává od roku 2007. Nebyl prvním rodinným městským SUV, ale tenhle koncept kříženců hatchabcku a SUV výrazně zpopularizoval po celém světě a hlavně pak po Evropě. I díky němu teď už všichni ví, že SUV nemusí být jen těžký terénní vůz s pohonem všech kol a nákladným provozem.
Qasqai dal postupně vzniknout mnoha napodobitelům, poptávka po crossoverech rychle rostla a konkurence se přizpůsobila. Navzdory příchodu mnoha evropských konkurentů se první generace modelu Qashqai v průměru po celou dobu své životnosti prodávala ve více než 200.000 vozech ročně. Současná druhá generace modelu je v Evropě v prodeji od roku 2014 a od svého uvedení se pyšní více než milionem prodaných vozů. Roli průkopníka v segmentu kompaktních crossoverů má hrát dál.
Základem nového modelu je nová alianční platforma CMF-C, kterou Nissan prezentuje jako ukázku pokročilého inženýrství, inovací a moderních technologií.
Qashqai si zachová současné proporce městského SUV, ačkoliv je o něco širší a delší a má o 50 litrů více zavazadlového prostoru, který byl u dosavadních generací slabinou.
Lehčí, tužší, bezpečnější
Nissan zapracoval i na bezpečnosti. Pokud jde o konstrukci, využity byly lehčí materiály a pokročilé lisovací a svařovací techniky ke zvýšení pevnosti, ale také ke snížení hmotnosti. Využití výrazně většího podílu vysoce pevné oceli zajišťuje nejvyšší možnou pevnost v tahu v konstrukci karoserie tam, kde je to potřeba, například jako součást struktury pohlcující náraz - ale bez výrazného zvýšení hmotnosti. Přední a zadní dveře, přední blatníky a kapota jsou nyní vyrobeny z hliníku, což v součtu činí úsporu hmotnosti 21 kg v porovnání s konstrukcí aktuální generace modelu Qashqai. Poprvé jsou dveře zavazadlového prostoru modelu vyrobeny z kompozitního materiálu, který šetří 2,6 kg.
Základní struktura - "páteř" - platformy CMF-C byla aktualizována na homogennější tvar, aby bylo možné lépe přenášet náraz skrz konstrukci. To způsobí, že struktura bude účinněji absorbovat energii v deformačních zónách a sníží potenciální zatížení přenášené na cestující v případě nehody.
Celkové je základní konstrukce vozu o 60 kg lehčí a o 41% tužší než původní model.
Nové zavěšení a řízení
Nová platforma CMF-C se může pochlubit torzní tuhostí vozů z vyššího segmentu, což umožňuje přesné umístění odpružení. Instalace torzní příčky nabízí lepší absorpci nerovností a potlačení hluku na silnici, což vede ke klidné a tiché jízdě. Klíčem k je změna pružiny a tlumiče ve svislém směru.
Pokročilá víceprvková zadní náprava nabízí nejlepší rovnováhu mezi jízdním komfortem a dynamickou odezvou v daném segmentu. Nyní je namontována na pomocném rámu pomocí pouzder, které snižují hluk a vibrace přenášené ze silnice.
Vylepšeno bylo rovněž nastavení posilovače řízení, který nabízí lepší odezvu, lepší pocit kolem střední části rozsahu řízení a snížené tření.
"Náš technický tým srovnával průřez hatchbacky v segmentu C i přímé konkurenty v segmentu a prostřednictvím tisíce kilometrů testování na silnicích a testovacích zařízeních po celé Evropě dosáhly rovnováhy mezi jízdou a ovladatelností, díky které je potěšení z jízdy jádrem zážitku," doplnil David Moss, Senior Vicepresident Nissanu pro výzkum a vývoj v regionu.
Mild hybrid a elektřina
Nisan nabídne Qashqai se zážehovým motorem o objemu 1,3 litru s technologií mild hybridního pohonu, který bude k dispozici ve dvou výkonech, přičemž oba kombinují rychlé reakce s úsporností a nízkými emisemi.
Qashqai do Evropy přiveze také první nasazení inovativního systému pohonu Nissan e-Power, který kombinuje elektromotor s motorem zážehovým. Ten ale funguje jen pro nabíjení baterie, kola jsou plně poháněna elektřinou. U konvenčních hybridních systémů jsou kola poháněna elektromotorem i benzínovým motorem zároveň.
Účinnost nového modelu Qashqai zvyšuje i plochá podlaha, která zajišťuje co nejhladší proudění vzduchu pod vozem - a také aktivní mřížka chladiče, která zůstává uzavřená, aby zajistila průchod vzduchu přední část vozu co nejčistší. Otevírá se pouze tehdy, když to vyžadují chladicí potřeby motoru.
Přední design vozu také generuje vzduchovou clonu, která směruje proudění vzduchu kolem a snižuje odpor generovaný předními koly.
Vylepšená asistence
Qashqai dostane novou generací asistenčního systému ProPilot s funkcí Navi-link. Systém řízení a kamera neustále aktualizují polohu vozidla a pomáhají vozu zůstat ve středu jízdního pruhu i udržovat bezpečnou vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla. Podle okolností nebo značek umí zpomalovat i zrychlovat. Může také použít data z navigačního systému a upravit rychlost před zatáčkou nebo dálničním sjezdem.
Mezi další vylepšení patří tzv. "ochrana boků" - řidiče v městském provozu upozorní na riziko kontaktu s předmětem na boku vozidla, obvykle při odbočování na parkovací místo v supermarketu. Nový Qashqai může také zasáhnout, aby zabránil kolizi při couvání z parkovacího místa.
Pro nový Qashqai vyvinuli inženýři společnosti Nissan také pokročilý systém světlometů, který přizpůsobuje tvar paprsku podle podmínek na silnici a ostatních účastníků silničního provozu.