Na okruhu

Tuatara potvrdila, že je nejrychlejší! Slibovaných 500 km/h ale nezvládla

Tuatara potvrdila, že je nejrychlejší! Slibovaných 500 km/h ale nezvládla
Zdroj: SSC North America

Při prvním pokusu prý hypersport SSC Tuatara zvládl závratnou rychlost 508,73 km/h. Měl se díky tomu stát nejrychlejším sériovým vozem světa. Jenomže výrobce pak pro rekordní jízdu nedokázal dodat dostatek přesvědčivých důkazů. Společnost SSC proto vyhlásila, že rekord pokoří znovu. Povedlo se. Ale nová rekordní rychlost je o dost nižší.

SSC Tuatara po zpackaném říjnovém pokusu o rychlostní rekord konečně potvrdila, že je nejrychlejším současným autem vyráběným alespoň v malé sérii. Nový regulérní rekord pro produkční vozy stanovila na 455,3 km/h.

Rozhodně to není špatné, ale Tuatara si troufala na mnohem větší sousto. Výrobce chtěl překonat magickou hranici 500 km/h.

Už před třemi měsíci to prý hypersport zvládl - společnost SSC North America pustila do světa zprávu, že Tuatara překonala na dálnici v nevadské poušti rychlost 532,93 km/h! Během dvou jízd v různém směru pak dosáhla na průměrné maximum 508,73 km/h a překonala tak dosavadní nejrychlejší supervozy Bugatti Chiron Super Sport 300+ i Koenigsegg Agera RS.

Související obsah

Mluvilo se o zápisu do Guinessovy knihy rekordů, jenomže se začaly objevovat spekulace a nesrovnalosti, které rekordní jízdu zpochybnily. Na zveřejněném videu jelo auto pomaleji, než výrobce tvrdil, průkazné nebylo ani satelitní měření a korunku pochybnostem nasadil sám řidič - britský závodník Oliver Webb, který překonání rekordu nepotvrdil.

Zakladatel americké SSC Jerod Shelby se tak rozhodl uspořádat nový pokus. První opakování zhatily technické potíže, ale 17. ledna se už náhradní jízdy povedly.

Takhle řve nový král. Poslechněte si tu střelbu:

Tuatara se na polygonu Johnnyho Bohmera, který využívá i krásně plochou skoro pětikilometrovou ranvej pro přistávání raketoplánů u Kennedyho vesmírného střediska na Floridě rozparádila na 455,3 km/h. Aby byl rekord platný, počítá se průměr dvou jízd, které se kvůli vyloučení neregulérního vlivu větru a sklonu vozovky uskutečňují vždy v obou směrech. Předchozím rekordmanem mezi produkčnními vozy byl Koenigsegg Agera RS, který v roce 2017 v průměru dvou jízd překonal 447 km/h. Bugatti Chiron Super Sport 300+ sice zvládl 490,5 km/h, ale pouze jedním směrem.


Podívejte se na záznam rekordní jízdy:

Tuatara si tak konečně vzala oficiální rekord, ale rychlejší byla "jen" o 8 km/h a od slibované pětistovky to bylo dost daleko.

Související obsah

Než automobilka nový rekordní pokus zveřejnila, trvalo to dva týdny. Tentokrát si dávala dobrý pozor, aby nechybovala. Obě jízdy posvětila firma Racelogic, která se specializuje na telemetrii a měření při závodech. Nejvyšší rychlosti jednotlivých jízd byly 450,1 km/h a 460,4 km/h.


Nejrychlejší auto světa! Nasedněte a projeďte se:

Za volantem tentokrát neseděl profesionální závodník, ale skutečný majitel auta Larry Caplin, který je povoláním zubař. Pokud nebudeme počítat zubaře, kteří jsou zároveň piloty letadel, je Caplin aktuálně nejrychlejším zubařem na světě.

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Na okruhu

Důležité Události