Automobilka Toyota zahájila úžasný projekt - pod japonskou horou Fuji začala stavět vlastní futuristické město. Woven City má být ukázkou, jak může fungovat město, ve kterém je všechno přizpůsobeno potřebám člověka a ve kterém se příroda mísí se službami a technologiemi budoucnosti.
Toyota už před lety ohlásila, že s chce změnit z tradičního výrobce automobilů na firmu poskytující služby pro mobilitu budoucnosti. A projekt města Woven City má být fascinujícím důkazem toho, jak se jedna z největších světových automobilek mění.
Prototyp města budoucnosti vznikne na 70 hektarech pozemků v japonské prefektuře Šizuoka pod horou Fuji. V místech, kde stojí fabrika Higashi-Fuji, ve které automobilka 53 let vyráběla svoje auta.
Svůj plán Toyota představila na veletrhu CES 2020 v Las Vegas, na konci letošního února stavba začala poklepáním na základní kamen. "Projekt Woven City byl dneškem oficiálně zahájen," prohlásil nadšeně prezident Toyoty Akio Toyoda. V blízké budoucnosti tu mají lidé žít v hypermoderních domech plných robotů, kteří jim budou pomáhat s každodenním životem. Zkusí si, jaké je to žít v uzavřeném soběstačném ekosystému po boku umělé inteligence.
V první fázi má ve městě žít asi 360 obyvatel, převážně z řad seniorů, rodin s dětmi, vědců, výzkumníků a inovátorů. Počítá se s postupným růstem až na více než 2000 obyvatel včetně zaměstnanců Toyoty.
Město bude vznikat v ucelených blocích, které protnou tři oddělené typy ulic propojených na úrovni terénu. Jeden bude vyhrazený pro autonomní řízení, druhý pro chodce a vozítka pro osobní mobilitu, jako jsou koloběžky, kola a jejich futuristické verze. Třetí typ ulice bude vyhrazen pouze pro pěší a bude to zároveň park, kterým se bude dát procházet celým městem. V plánu je i jedna podzemní silnice pro přepravu zboží.
Woven City má být živoucí laboratoří zaměřená na potřeby člověka, která se bude neustále vyvíjet a v podstatě tak nemůže být ani nikdy hotová. Cílem celého projektu je vznik nových technologií v reálném prostředí napříč odvětvími, jako jsou například autonomní řízení, osobní a bezpečná mobilita, inteligentní ekologické bydlení či robotika. Woven City má přinést bezpočet příležitostí firmám a výzkumným subjektům z celého světa.
Inovátoři tu mají pracovat na svých nápadech, které budou zlepšovat život ostatních obyvatel - rodinám i seniorům." Chceme, aby vynálezci žili společně s ostatními, aby byli schopni vymyslet věci, které budou užitečné při řešení problémů, kterým starší lidé a rodiny čelí," popisuje Akio Toyoda.
Pokud "vynálezci" nebudou schopni během určitého časového období přinést hmatatelné výsledky, nahradí je jiní zájemci. Tento mechanismus má zajistit neustálý přísun inovací a neustále zdokonalování města. Už teď má Toyota na 3000 žádostí od jednotlivců i korporací, které se chtějí stát partnery pro Woven City.
"Naším cílem je rozvíjet bezpečnou mobilitu. A chceme se soustředit na lidi. Mobilita budoucnosti by měla být vyvíjena společně s infrastrukturou. Jako automobilová společnost to nedokážeme sami a proto přizveme co nejvíce partnerů. Spolu s nimi chceme vytvářet budoucnost," dodal prezident Toyoty.
Ekosystémy podporující každodenní život mají být propojeny prostřednictvím dat. Toyota pro město vyvinula unikátní systém řízení provozu autonomních elektrických vozidel e-Palette ve veřejné dopravě. Když se podíváte na úvodní video znázorňující vizi Woven City, uvidíte spoustu zeleně, ale i drony přepravující zásilky, vozítka, která jsou určena pro přepravu lidí i věcí, ale dá se v nich koupit i jídlo či káva, uvidíte bzučící komunitní život a kombinaci technologií s ekologií.
Ambiciózní projekt dostal název Woven City, protože Woven se dá z angličtiny přeložit jako utkaný nebo pletený. Nejde o náhodu, celé město bude totiž kompletně propojený a soběstačný ekosystém. Název vychází i z prapůvodní myšlenky zakladatele Toyoty Sakičiho Toyody pomoci ostatním - Toyoda vynalezl automatický tkalcovský stroj, který nakonec vedl až k založení automobilky. Grafiku tkaniny proto najdete i na znaku města.
Woven City je v rámci širší strategie Woven Planet prototypem města pro testování a vývoj technologií. Toyota chce usilovat o vytváření nových služeb a produktů cestou propojování zboží, informací a měst. Celou iniciativu mají podpořit dluhopisy, které Toyota vydá. Emise v maximální výši 500 miliard jenů (4,65 miliardy dolarů / 102 miliard korun) bude určená na projekty přispívající k naplnění cílů strategie trvale udržitelného rozvoje OSN.