Elektromobily

Převrat v elektromobilitě? Toyota prý už letos předvede revoluční baterii

Převrat v elektromobilitě? Toyota prý už letos předvede revoluční baterii
Zdroj: Profimedia

Automobilky se předhánějí, která z nich nabídne novou technologii baterií do elektromobilů největšímu počtu zákazníků. Baterie nové generace mají přinést kratší dobíjení a delší dojezd. Japonská Toyota chce představit prototyp ještě letos.

Průlomová technologie baterií s pevným elektrolytem (solid-state baterie) má podle studií potenciál způsobit převrat v automobilovém průmyslu. V elektromobilech má nahradit současné lithium-iontové akumulátory. S pevným elektrolytem se experimentuje už více než deset let, ale Toyota je prý blízko - prototyp má být hotový během pár měsíců.

Změna by přinesla uživatelům výrazné výhody. Zrychlí dobíjení, prodlouží se dojezd a baterie nabídne větší hustotu, což v realitě znamená více uložené energie - ve srovnání s Li-Ion bateriemi by solid-state baterie mohly při stejné velikosti pojmout až dvakrát tolik energie. Také proces dobíjení má být efektivnější, ale i bezpečnější, protože bude docházet k menšímu zahřívání.

Dojezd elektromobilů by mohl narůst až na 1000 km na jedno nabití, přičemž nabíjení má trvat 10 až 15 minut.

Související obsah

Volkswagen investoval nemalé peníze do start-upu nových baterií Quantum Space podporovaného Billem Gatesem. Ford a BMW zase vložily prostředky do firmy Solid Power a čínské Nio plánuje v roce 2022 vypustit na trh novým způsobem napájený sedan.

Hyundai, Honda a Nissan chtějí představit své modely do roku 2030. Naopak Tesla se na téma revolučních baterií moc nevyjadřuje. Elon Musk sice připustil, že se obává vyčerpání ložisek niklu, který je pro výrobu současných baterií nezbytný, ale vloni bývalý inženýr Tesly Gene Berdichevsky baterie s pevným elektrolytem označil za falešnou nadějí. Nová technologie podle něj ještě není připravena.

Související obsah

V Toyotě, která vévodí žebříčku v počtu přihlášených patentů na nové baterie, mají jiný názor. "Ale technické výzvy jsou stále obrovské. V současné době pracujeme na materiálech, které splní nároky na bezpečnost a odolnost,“ říká šéf technologií v Toyotě Masahiko Maeda.

Související obsah

Oříškem zůstává zajištění dostatečně dokonalého kontaktu mezi katodami a anodami. V konvenční baterii to není problém, protože mezeru mezi elektrodami vyplňuje kapalný elektrolytický roztok vedoucí elektrický proud. Průlom se očekává od technologie pevných polymerů fungujících při vysokých teplotách nebo od elektrolytů na bázi keramických látek. A podle názoru odborníků zajistí nezbytnou kvalitu ruční výroba.

Související obsah

Japonci dokonce založili agenturu, v jejímž čele stojí nositel Nobelovy ceny Akira Yoshino, s cílem finančně a intelektuálně podpořit automobilky a univerzity pracující na akumulátorech s pevným elektrolytem. Podle plánů japonského koncernu Toyota by měly do roku 2030 tvořit 30 % z vyráběných modelů elektromobily poháněné vodíkovými palivovými články.

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Elektromobily

Důležité Události