Populární SUV Dacia Duster, které je na trhu už od roku 2010, prochází poměrně výraznou modernizací. Na trhu by měl být už letos v září. Podívejte se na největší změny.
Rumunská automobilka se rozhodla modernizovat svůj úspěšný model Duster. Nejde zatím o novou generaci (ta je v plánu někdy za 2 až 3 roky), ale o facelift té stávající druhé generace. Změn je přesto poměrně dost.
Duster díky dostupné ceně patří od roku 2019 mezi lídry trhu v segmentu SUV. A Dacia si chce pozici udržet. "Nový Duster se zaměřuje jak na zákazníky vyžadující pohodlné SUV s atraktivním designem, tak na zákazníky, kteří hledají univerzální a robustní 4x4," vzkazuje.
Zvenku se proměnily hlavně světla a maska chladiče. Duster tak převzal prvky, které už Dacia použila na Sanderu či Loganu. Nová optika integruje světelný podpis ve tvaru Y. Duster je prvním modelem značky vybaveným směrovými světly LED (vpředu) a technologii využívá i pro potkávací světla a pro osvětlení SPZ. Duster má přepracovaný zadní spoiler i kola. Na trh dorazí i s novým oranžovým odstínem laku.
Změny v designu ale podle automobilky nejsou jen "na krásu". Designérům a inženýrům se díky nim povedlo vylepšit aerodynamiku a tím i snížit spotřebu a emise.
"Obnovit ikonu, to není vůbec snadný úkol. Linie vozu byla vždy velmi hezká. Provedli jsme několik změn pro omlazení interiéru i exteriéru. Nový Duster je ještě více Duster, ještě více Dacia. S tím podstatným vždy robustní a vždy dostupný pro všechny," komentoval modernizaci produktový ředitel značky Dacia Lionel Jaillet.
V interiéru je Duster vybaven vysokou středovou konzolou s posuvnou loketní opěrkou, dvěma multimediálními systémy s novou 8palcovou dotykovou obrazovkou. Interiér je omlazený také novým čalouněním a novými opěrkami hlavy.
Bez ohledu na úroveň výbavy je standardem displej palubního počítače, automatické zapínání světel a tempomat s podsvíceným ovládáním na volantu. Za příplatek budou k dispozici automatická klimatizace s digitálním displejem, vyhřívaná přední sedadla i bezklíčový přístup a startování.
Platforma zůstává stále stejná, na novější si musíme ještě počkat. Přesto modernizovaný Duster vyjede s velkou novinkou ve výbavě, kterou je automatická dvouspojková převodovka EDC. K dispozici bude s pohonem předních nebo všech kol s vylepšeným systémem monitorování pohonu 4x4.
Terénní schopnosti si chce Duster udržet i díky světlé výšce 217 mm u pohonu předních kol a 214 mm u pohonu všech kol a výborným nájezdovým úhlům.
Systém 4x4 Monitor, který je k dispozici u verzí 4x4 s příplatkovou výbavou, poskytuje na centrální obrazovce řadu praktických informací pro jízdu v offroadu: ukazatel bočního náklonu, úhel sklonu svahu, kompas a výškoměr. Po jízdě v terénu nebo v horách systém zobrazí souhrnnou historii údajů o cestě.
Změny se dotkly i nabídky motorů tak, aby Dacia co nejvíc vyhověla požadavkům na snížení emisí CO2. Šestistupňový automat je k dispozici výhradně s benzínovým motorem TCe 150 s pohonem předních kol. V nabídce bude i verze kombinující benzín a LPG, která má nádrž na plyn s kapacitou zvýšenou téměř o 50 % na 48,8 litru.
"Při provozu na LPG vypouští nový Duster TCe 100 LPG v průměru o 9,5 % méně CO2 než srovnatelný zážehový motor. Kromě toho nabízí více než 1235 kilometrů dojezdu díky dvěma nádržím s téměř 100 litry kumulativní užitečné kapacity: 50 litrů benzínu a 48,8 litrů LPG. Využitelná kapacita LPG se zvýšila o 15 litrů, což přináší dojezd navíc přes 250 kilometrů," popisuje automobilka svůj unikátní dvoupalivový pohon. Řidič může manuálně přepínat mezi jednotlivými palivy. Pokud je nádrž na LPG prázdná, dojde k automatickému přepnutí na benzín.
Motory:
· Diesel:
- Blue dCi 115, pohon předních nebo všech 4 kol, spojený se šestistupňovou manuální převodovkou
· Benzín:
- TCe 90 s pohonem předních kol ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou
- TCe 130 s pohonem předních kol ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou
- TCe 150 s pohonem všech kol ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou
- TCe 150 s pohonem předních kol ve spojení se šestistupňovou automatickou převodovkou EDC
· Benzín-LPG:
- TCe 100 LPG s pohonem předních kol ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou
Díky modernizaci přibyly do výbavy Dusteru i bezpečnostní asistenty, jako je systém hlídání mrtvého úhlu, parkovací asistent, kamerový systém zobrazující okolí vozu, asistent rozjezdu do kopce i asistent sjezdu prudkých svahů pro čtyřkolky.