Další povinnost pro výrobce aut se nezadržitelně blíží. Už za rok, tedy od 6. července 2022 budou muset automobilky do všech nových vozů instalovat celou řadu nových technologií, mez které patří i inteligentní omezovačích rychlosti ISA. Co to přesně bude znamenat?
Nepřiměřená rychlost je dlouhodobě nejtragičtější příčinou dopravních nehod. A Evropská komise se rozhodla, že s tím něco udělá. Už v roce 2019 schválila seznam bezpečnostních opatření, která budou od 6. července 2022 součástí povinné výbavy všech nových vozidel.
Před dvěma lety to vyvolalo poměrně bouřlivé diskuze, pak debata na chvíli utichla, ale platnost nových opatření v EU se zatím výrazně přiblížila. Nejvíc emocí asi vzbudil systém Intelligent Speed Assistance (ISA), tedy jakýsi chytrý tempomat či omezovač rychlosti. Opravdu nás budou úřady prostřednictvím technologií nutit dodržovat předepsanou rychlost?
Systém podporující dodržování rychlostních limitů umí rozpoznávat značky a vyhodnocovat data z GPS. To není zas taková novinka. V řadě nových aut podobná technologie už dávno funguje, takže pokud překročíte povolený limit, objeví se vám na displeji varovná ikonka.
Auta, která mají čtení dopravního značení propojené s tempomatem, vám dokonce nabídnou možnost jedním tlačítkem upravit nastavenou rychlost na aktuální limit nebo v případě adaptivního tempomatu umí zareagovat úplně sama a třeba před obcí nebo před omezením na dálnici automaticky upraví rychlost podle značky, kterou si "přečtou". Pokud se to řidiči nelíbí, může si takovou funkci vypnout.
Otázkou je, co přijde dál…
Přestože do zavedení nových opatření zbývá jen 12 měsíců, detaily nejsou úplně jasné, upozorňuje například magazín Carscoops. Zatím to vypadá, že by auta měla řidiče "nutit" k dodržování limitů blikajícími výstrahami na displeji, odstupňovaným zvukovým signálem či vibracemi volantu. A nebo dokonce snížením točivého momentu motoru či zpětným tlakem na plynový pedál tak, aby jeho opětovné sešlápnutí bylo výrazně těžší.
"Na základě důkazů jsou nejlepší dostupné možnosti buď "haptická zpětná vazba", která využívá zesílenou zpětnou vazbu na ovládání akcelerátoru, nebo "funkce řízení rychlosti", která omezuje výkon motoru. Druhý systém se již dnes nachází na mnoha automobilech na trhu, například u Fordu Focus," uvádí Evropská rada bezpečnosti dopravy (ETSC).
Radě se nelíbí, že by měl být řidič jen varován, ať už nějakou výstrahou na displeji nebo akusticky. A ETSC varuje také před tím, že současné systémy pro čtení dopravních značek rozhodně nejsou stoprocentní. Všechny tyhle "otravné nedorazy" podle expertů způsobí, že řidiči novinku odmítnou a budou se snažit systém vypínat či obcházet. A to rozhodně není jeho účelem.
ETSC se tak vůbec nezamlouvá, že by se měla dát ISA jednoduše a úplně vypnout. "Systém by měl být dočasně přestavitelný, dokud nebude detekován nový rychlostní limit, aby řidič mohl reagovat na nesprávný rychlostní limit, ale úplná deaktivace po zbytek jízdy by měla být možná pouze tehdy, když je vozidlo v klidu následkem řady akcí. To by dále zajistilo soulad s postupy pro vypnutí ostatních asistenčních systémů řidiče, jako jsou vyspělé systémy nouzového brzdění," vysvětluje Evropská rada bezpečnosti dopravy.
"Inteligentní přizpůsobení rychlosti (ISA) je klíčová technologie, která pomáhá řidičům vyhnout se nepřiměřené rychlosti, a pokud bude správně použita, může v konečném důsledku snížit počet úmrtí na silnicích o 20 procent," věří ETSC. Počet nehod by prý po zavedení nových opatření mohl klesnout dokonce až o třetinu.
"Systém ISA má potenciál snižovat riziko plynoucí z nepřiměřené rychlosti, která je největším zabijákem na našich silnicích," vzkazuje i české Centrum dopravního výzkumu, které naší republiku v ETSC zastupuje.