Maličký Citroën Ami je dvoumístné elektrické vozítko určené do města, jehož délka nedosahuje ani 2,5 metru. Udělat z takového prcka dodávku? Citroën ukazuje, že to jde a šikovné autíčko může sloužit i pro ekologické doručování v městských ulicích.
Jestli někde dává elektromobilita v současnosti smysl, je to ekologická přeprava po městech. A Citroën chce ukázat, že maličké městské elektromobily mohou dobře posloužit i jako užitková vozítka, třeba pro doručování malých zásilek na krátké vzdálenosti nebo přesuny mezi pracovišti.
Nedávno představila mini dodávku postavenou z dvoumístného modelu Ami. Jeho délka 241 cm, šířka 139 cm a výška 152 cm v kombinaci s poloměrem otáčení pouze 7,2 m usnadňují cestování po městě, manévrování i parkování.
My Ami Cargo přišel o jednu sedačku, takže je jen jednomístný. Místo toho má vedle sedadla řidiče praktický modulární nákladový prostor, který slouží k bezpečné přepravě balíků, pošty, nářadí a nejrůznějších předmětů. Přitom přináší větší ochranu než skútr, motorka nebo tříkolka a díky kompaktnosti a ovladatelnosti je mrštnější než užitkový vůz z vyššího segmentu.
Elektrický prcek tak může dobře sloužit ve službách, kurýrům, rozvážkovým firmám, firmám poskytujícím osobní asistenci, obchodníkům, řemeslníkům a živnostníkům, úřadům i drobným výrobcům. Objem nákladového prostoru je přes 260 litrů a užitečné zatížení 140 kg. Celkově má My Ami Cargo užitečný objem přes 400 litrů.
"Jedná se o vozidlo, které představuje konkrétní řešení pro konečné doručování zejména malých zásilek, jejichž počet v posledních měsících exponenciálně roste. My Ami Cargo má obrovský obchodní potenciál, o čemž svědčí první slibné kontakty navázané s mnoha obchodními partnery. Tato novinka doplňuje řadu užitkových vozů Citroën, které jsou již všechny v nabídce v elektrifikované verzi," říká ředitelka produktové strategie Citroënu Laurence Hansenová.
Ami Cargo kombinuje nákladovou kapacitu, funkčnost mobilní kanceláře a výhody elektrického pohonu: nulové emise CO2 pro čistou mobilitu a volný přístup do zón s regulovaným vjezdem, snadné dobíjení za pouhé 3 hodiny ze standardní zásuvky, klid spojený s elektrickým režimem jízdy, nízké náklady. Vozítko nabízí dojezd až 75 km, což je ideální pro krátké cesty v městském a příměstském prostředí. Motor o výkonu 6 kW umožňuje jízdu maximální rychlostí 45 km/h.
Cena se pohybuje v přepočtu kolem 190.000 korun s DPH, ale autíčko se dá i dlouhodobě pronajmout.
Je také určeno pro průmyslové areály, kde se někteří zaměstnanci opakovaně pohybují mezi jednotlivými objekty a převážejí dokumenty, nástroje, drobné vybavení a podobně, nebo pro rekreační infrastruktury, jako jsou kempy, kde se pracovníci denně pohybují ve velmi krátkých vzdálenostech, aby informovali své zákazníky nebo prováděli drobné opravy.
Svislá dělicí stěna odděluje prostor řidiče od nákladového prostoru. Je umístěna tak, aby poskytovala dostatečný prostor a uživatel byl chráněn před nákladem a mohl řídit stejně komfortně jako ve standardním modelu Ami. Na horní straně je připevněná modulární police, která slouží jako kryt, unese 40 kg, čímž vzniká mobilní kancelář. Polici lze zvednout směrem k řidiči, čímž se získá lepší přístup do úložného prostoru zvenčí, nebo ji lze zvednout směrem ke dveřím spolujezdce, takže do boxu získá snadný přístup řidič. Polici lze také odklopit a snadno uložit za sedadlo a do boxu je pak možné uložit vyšší předměty.
Ploché dno je možné nastavit do 2 úrovní. Lze ho buď zvednout a zajistit ve svislé poloze, aniž by překáželo v nákladovém prostoru, nebo je možné ho spustit do vodorovné polohy tak, aby navazovala na zadní podlahu vozidla. V tom případě vznikne užitečná délka více než 120 cm umožňující přepravu delších předmětů. Pro upevnění upínacích napínačů nebo popruhů jsou určeny zarážky, aby bylo možné zajistit křehké předměty.
"Design My Ami Cargo, který je odvozený od verze určené pro soukromé zákazníky, se řídil stejnou myšlenkou jako design Ami - ve Francii možnost řízení od 14 let, úsporný, hbitý a přizpůsobený městskému provozu, s periferním výhledem a elektrickým pohonem. Proto jsme vytvořili inovativní uspořádání interiéru, díky němuž je naše nabídka na trhu jedinečná a zároveň jsme zachovali jednoduchost a nápaditost Ami," dodává vedoucí projektu Ami Thierry Michel.
Osobní dvoumístnou verzi Ami Citroën nabízí už rok, v Evropě už si maličké autíčko objednalo skoro 7000 zákazníků, většina ve Francii, další v Itálii, kde byl na trh uveden na jaře. V současné době začíná prodej ve Španělsku, Belgii a Portugalsku. Většinou ho chtějí jako další vozidlo do rodiny, které splňuje moderní představy o elektrické mikromobilitě ve větších i menších městech. Ve Francii je možné autíčko řídit od 14 let (v jiných zemích od 16 let), takže ho často využívají i teenageři.