Podle kritiků je v nové generaci Multivanu podezřele málo místa a i siluetou teď kultovní auto připomíná spíš menší MPV, jako je VW Sharan, než velkou všestrannou dodávku či minibus. Volkswagen novou generaci skutečně prezentuje jako MPV, ale vzkazuje, že Multivan přesto vyrostl a jeho interiér je variabilnější než když jindy. Podívejte se sami.
Volkswagen v premiéře ukázal model T7 Bulli. Tedy sedmou generaci své kultovní dodávky. Je nabitá chytrými řešeními, přesto bude její využití omezené.
V nové generaci totiž vyjede pouze modelová varianta Multivan, tedy variabilní rodinný vůz, který může mít až sedm sedadel. Klasického Transporteru, devítimístné Caravelly ani oblíbené kempovací úpravy California se zákazníci v nové podobě zatím nedočkají. Volkswagen tyto varianty bude dál nabízet pouze v předchozí robustnější generaci T6.1, která pořád stojí na stejných základech jako T5 z roku 2003.
Nový Multivan má pohon předních kol, stojí na univerzální modulární koncernové platformě MQB. A to je trnem v oku kritiků, protože se prý vzdaluje od konceptu dodávky a přibližuje se spíš modelům, jako je VW Sharan. Německý Spiegel o něm dokonce s nadsázkou píše jako o "přerostlém golfu".
Volkswagen však slibuje, že Multivan nepřijde o prostor ani o variabilitu. "Základní verze nového Multivanu je v porovnání s předchůdcem delší a širší, přičemž je současně mírně snížena výška karoserie. Ale vnitřní výška nové generace Multivanu zůstává stejná jako v současném modelu Multivan 6.1. A to není všechno. Pokud si zákazník nakonfiguruje nový Multivan s panoramatickým střešním oknem, které bude pro tuto modelovou řadu nabízeno poprvé, bude maximální vnitřní výška dokonce větší než u předchůdce," popisuje divize Volkswagen Užitkové vozy.
Co to znamená v číslech? Šířka je 1941 mm (+37 mm oproti modelu Multivan 6.1), délka 4973 mm (+69 mm) a výška 1903 mm (-47 mm). Narostl i rozvor náprav na 3124 mm (+124 mm). V nabídce bude opět i prodloužená varianta, (5170 mm), která nabídne nákladní prostor o objemu přes 4000 litrů.
Navíc má nový Multivan nabídnout víc svobody při konfiguraci interiéru. Sedadla jsou výrazně lehčí, v každé řadě jsou výhradně samostatná a díky kolejnicovému systému je uspořádání interiéru daleko variabilnější a jednodušší. Můžete tak mít klasicky tři řady sedadel otočené ve směru jízdy, nebo si v prostoru pro cestující udělat sezení tváří v tvář, či vytvořit průchozí uličku uprostřed přes celou délku interiéru.
Místa uvnitř přibylo i díky novému řešení palubní desky. Na té je teď umístěn i volič automatické převodovky, kterou dostanou všechny motorizace jako součást základní výbavy. Také parkovací brzda je elektrická, takže páka té klasické mechanické nezabírá místo na podlaze. Řidiči bude pomáhat 360° kamera monitorující celé okolí auta.
Vzadu vylepšuje možnosti využití nový multifunkční stolek, který je poprvé součástí kolejnicového systému. Ve výchozí poloze uprostřed vozu jsou dvě výklopné poloviny stolku zasunuty. Stolek je v této pozici vlastně středovou konzolou, kterou lze posunout do každé řady sedadel. V horní části konzoly jsou tři držáky nápojů a odkládací schránka. Po stisknutí velkého tlačítka se ale stolek vysune vzhůru a odhalí další odkládací prostory – například pro hračky a větší lahve s nápoji.
Každou polovinu stolku pak lze vysunout a uvést do horizontální polohy jako plnohodnotný stolek pro cestující ve druhé a třetí řadě. "Je to multifunkční zařízení, které můžete využívat kdekoliv v prostoru vozu, protože podlaha je v jedné rovině od první až po třetí řadu sedadel. To je flexibilita v ryzí podobě – díky jednomu unikátnímu geniálnímu prvku," vyzdvihuje nový multifunkční stolek šéfdesignér značky VW Užitkové vozy Albert Kirzinger.
Stolkem vzadu byl vybavený už první Multivan před více než 35 lety, koncept stolku byl během let průběžně zdokonalován, ale takto variabilní využití nebylo dosud možné v žádné z dosavadních generací.
Další vychytávkou jsou automaticky a bezdotykově ovládané páté dveře i boční posuvné dveře.
Nejvýkonnější verzí nového Multivanu bude plug-in hybrid s výkonem výkon 160 kW (218 koní) kombinující zážehový přeplňovaný čtyřválec TSI s objemem 1,4 litru s elektromotorem.
Baterie s kapacitou 13 kWh je uložena v podlaze a zajistí dojezd na elektřinu zhruba 50 kilometrů. Ve vyšších rychlostech, v závislosti na stavu nabití akumulátorové baterie, se připojí přeplňovaný zážehový motor (TSI). "Plug-in hybridní pohon je tak pro až sedmimístný Multivan ideálním řešením, protože kombinuje „nulové emise“ v městském provozu se schopností absolvovat jízdy na dlouhé vzdálenosti jen s minimem zastávek, například při cestách na dovolenou," popisuje automobilka.
Multivan eHybrid pak doplní dva benzínové motory (1,5 TSI bude mít 136 koní a 2,0 TSI 200 koní) a dvoulitrový diesel (150 koní).
Nová generace má dorazit na trh v září, ale například do Česka se s různými verzemi pohonu začne dovážet až v lednu příštího roku. Do nabídky by měl časem přibýt i pohon všech kol.
Volkswagen zároveň chystá nový plně elektrický lifestylový model ID.Buzz, který by se měl stát moderním nástupcem legendárních dodávek a odkazovat na ně bude retrodesignem původních transportérů.