Za volantem

Jste skutečně připravení? Každé 17. auto bourá v zimě na letních pneumatikách

Jste skutečně připravení? Každé 17. auto bourá v zimě na letních pneumatikách
Ilustrační fotografie Zdroj: TV Nova

Třetina českých řidičů používá zimní pneumatiky celoročně, často jim přitom na zimu nezbývá dost hluboký vzorek. A stále se najdou i tací, kteří v zimních měsících vyrážejí na letních gumách. Každé 17. auto, které v zimě nabourá, nemá přezuto. Jak jste na tom vy?

Zimní podmínky každoročně přináší zvýšené nároky na řidiče i vozidla více než v jiných ročních obdobích. Vlivem střídajícího se počasí či extrémních podmínek je třeba být stále ve střehu a reagovat na měnící se situace v závislosti na krajině, kterou projíždíte. Silnice, ač se zdá suchá a bezpečná, vás může zaskočit např. v zatáčce či na mostě námrazou, kterou jste nečekali.

Vloni se v důsledku námrazy, sněhu a náledí stalo 1 829 dopravních nehod. Zemřelo při nich 10 lidí a dalších 40 bylo těžce zraněno, lehce bylo zraněno 619 osob.

"Počet těchto dopravních nehod byl v roce 2020 nejnižší za 10 let. Opět ale musíme připomenout, že uplynulý rok byl ovlivněn omezeními v dopravě souvisejícími s epidemii covid-19," podotýká vedoucí oddělení Besip ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Bohužel se ale výrazně zhoršila závažnost nehod, která je definována jako počet usmrcených osob na 1 000 nehod. V roce 2020 dosáhla hodnoty 5,5.

Zdroj: CDV

​Z evidence policie je zřejmé, že v posledních letech docházelo nejčastěji k nehodám, když byl povrch vozovky ve stavu "náledí, ujetý sníh – neposypané". Za tohoto stavu došlo k téměř 53 % veškerých nehod, které vznikly kvůli námraze, sněhu a náledí.

Necelých 46 % všech nehod způsobených vlivem námrazy, sněhu a náledí se stalo na silnicích, které byly ve stavu "souvislá vrstva sněhu" a "náledí, ujetý sníh – posypané".

Nejméně časté jsou nehody, když je hlášená "náhlá změna stavu vozovky".

Související obsah

​Experti brněnského Centra dopravního výzkumu (CDV) upozorňují, že kromě nebezpečí výskytu sněhu nebo ledu na vozovce je povinností řidiče odstranit z vozidla nečistoty, námrazu nebo sníh, které zabraňují ve výhledu z místa řidiče vpřed, vzad a do stran.

​"Řidič také nesmí řídit vozidlo, na němž nebo na jehož nákladu je led, který by mohl při uvolnění ohrozit bezpečnost provozu na pozemních komunikacích. Pád sněhu nebo ledu z jedoucího vozidla patří k rizikům, která mnozí řidiči zanedbávají. Omezení výhledu z vozidla zvyšuje riziko vzniku dopravní nehody v důsledku přehlédnutí jiného účastníka provozu," varuje Martin Šípek z CDV.

Související obsah

Doplňuje, že jedním z klíčových faktorů při udržení směrové stability je adheze, která je do značné míry závislá na kvalitě, stavu a druhu pneumatik.

Podle dat CDV používá poměrně velké množství českých řidičů zimní pneumatiky celoročně (průměrně cca 30 %). A velmi často dochází také k "dojíždění" pneumatik, které hloubkou dezénu odpovídají spíš požadavkům na letní provoz.

Související obsah

​"Zimní pneumatiky mají ovšem jiné složení směsi než pneumatiky letní, tudíž nemusí být svými jízdními vlastnostmi pro používání v letních měsících a ve vysokých teplotách ideální," podotýká Šípek s tím, že rizikovým faktorem je používání letních pneumatik v zimních měsících.

"Letní pneumatiky zkřehnou a jejich jízdní vlastnosti se diametrálně změní. Případy, kdy řidiči měli při nehodách na vozidle letní pneumatiky, nejsou naštěstí příliš časté," dodává Martin Šípek.

Podle statistik vyšetřovaných nehod v zimním období (od listopadu do konce března) mají řidiči na autech letní pneumatiky přibližně v 6 % případů. To znamená, že zhruba každé 17. nabourané auto má v zimě letní pneumatiky.

Typ pneu a jejich podíl při dopravních nehodách. Zdroj: CDV

Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události