Za volantem

Starší řidiči jsou vystaveni až čtyřikrát většímu riziku smrti. Podívejte se proč

Starší řidiči jsou vystaveni až čtyřikrát většímu riziku smrti. Podívejte se proč
Ilustrašní snímek | Zdroj: Profimedia

Senioři jsou za volantem vystaveni mnohem většímu riziku zranění, nebo dokonce úmrtí než mladší řidiči. Proč? Může za to mnohdy jejich fyzická kondice, ale z velké části i auta, ve kterých starší lidé jezdí. Mnozí z nich prostě nepřikládají důležitost moderním bezpečnostním prvkům a jezdí ve starších a menších vozech, jejichž bezpečnost je slabá. Vyplývá to ze studií americké organizace IIHS zabývající se bezpečností silničního provozu.

U starších řidičů, je mnohem menší pravděpodobnost, že přežijí vážné nehody. Častěji totiž řídí zastaralá vozidla, která postrádají zásadní bezpečnostní prvky, ukazuje nedávná studie amerického pojišťovacího institutu pro bezpečnost na silnicích IIHS.

Průměrné stáří aut na silnicích se neustále zvyšuje a rozhodně to neplatí jen o Americe. I průměrné stáří osobních aut na českých silnicích během posledních dvou let stouplo o více než půl roku na 15,5 roku. V Evropě mají podle dat Svazu dovozců automobilů starší vozový park jen Řecko, Rumunsko, Estonsko a Litva.

Studie IIHS ukazují, že senioři jsou zdravější než kdykoli předtím, lidé ve věku 70 a 80 let najezdí více kilometrů a také havarují méně často než v minulých desetiletích. Přesto jsou vystaveni mnohem většímu riziku než jiné věkové skupiny.

U řidičů starších 75 let je podle předchozích zjištění IIHS čtyřikrát vyšší pravděpodobnost úmrtí při bočním nárazu a třikrát vyšší pravděpodobnost úmrtí při čelním nárazu než u řidičů středního věku.

Související obsah

​Roli hraje jejich "křehčí" fyzický stav, ale také v čem jezdí. Dvě nové studie ukazují, že starší řidiči mají tendenci řídit starší, menší vozidla, která nejsou vybavena důležitými bezpečnostními prvky. Deset let staré, dobře udržované auto s nízkým počtem najetých kilometrů je podle nich stejně bezpečné jako nové.

Moderní asistenty ve svém věku nepovažují za důležité  na těch pár cest, které za rok uskuteční, je prý nepotřebují. Prostě si řeknou: "Na to moje ježdění to stačí." Následky však mohou být fatální.

Statistiky totiž ukazují, že riziko nehody je vyšší u řidičů, kteří řídí méně často. A podle dat IIHS mohou být pro starší řidiče mnohem riskantnější krátké jízdy do lékárny, do obchodu, na hřbitov a k příbuzným po místních komunikacích než delší trasy na dálnicích. Senioři ale mají tendenci se provozu na dálnicích spíš vyhýbat.

Související obsah

​"Pokud by se podařilo přesvědčit starší řidiče, aby se zamysleli nad tím, jaká vozidla řídí, mohlo by to podstatně snížit počet úmrtí při nehodách," tvrdí viceprezidentka výzkumu IIHS a spoluautorka obou studií Jessica Cicchino.

IIHS definuje starší auta jako vozy starší 16 let, takže všechny do roku 2005. To rozhodně nemusí být nepoužitelné vraky, ale taková auta zkrátka většinou postrádají výbavu a funkce, které se během posledního desetiletí staly standardem a o dost zvýšily bezpečnost.

Jde hlavně o elektronickou kontrolu stability ESC a boční airbagy chránící hlavu. Vozidla bez ESC prý zvyšují pravděpodobnost úmrtí starších řidičů při nehodě o 37 %, absence bočních airbagů tuto pravděpodobnost zdvojnásobuje.

Související obsah

​Řidiči ve věku 70 let a víc potvrzují, že při výběru současného auta na ESC nebo boční airbagy nehleděli. Uvádějí, že nepotřebují ani sledování mrtvého úhlu, varování před kolizí nebo automatické nouzové brzdění a podobné systémy. Automatické nouzové brzdění považuje za důležité jen 25 % starších účastníků studie, u řidičů středního věku je to 40 %.

Starší majitelé aut také častěji ignorují výsledky testů bezpečnosti. Pro 10 % starších řidičů není hodnocení bezpečnosti vůbec důležité, v mladším a středním věku to tvrdí jen 4 % řidičů, drtivá většina považuje hodnocení bezpečnosti za extrémně důležitý parametr při rozhodování o koupi.

Související obsah

​Na větším riziku smrti a těžkých zranění se podílí také konstrukce vozidel a jejich velikost a hmotnost. Starší lidé méně často jezdí v robustních SUV, dávají spíš přednost hatchbackům, případně menším sedanům. A v menších vozidlech jsou při srážkách s velkými auty pochopitelně vystaveni většímu riziku.

"Všechny tyto vlastnosti aut mají velký dopad na pravděpodobnost přežití při nehodě a starší řidiči častěji řídí vozidla, která jsou podle všech parametrů nejméně bezpečná," shrnuje Cicchino. "S přibývajícím věkem se to jen zhoršuje, protože mnoho starších lidí si prostě ponechává po zbytek svých řidičských let to své auto pro důchodce," dodává.

vak, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události