Stát vytypoval silnice a dálnice, kde bude možné testovat v běžném provozu autonomní auta. Centrum dopravního výzkumu (CDV) dokončilo katalog testovacích oblastí, který zahrnuje dva obří okruhy - jeden v Čechách, druhý na Moravě a ve Slezsku. Trasy dohromady měří přes 1000 kilometrů a protínají i města - Prahu, Mladou Boleslav, Ústí nad Labem, Brno, Zlín či Kroměříž.
Česká republika podle nedávného průzkumu společnosti KPMG zatím v připravenosti na autonomní vozidla spíš zaostává, ať už se to týká technologií, legislativy nebo infrastruktury. V žebříčku připravenosti na autonomní mobilitu je Česko mezi 25 sledovanými zeměmi na 19. místě. Nebýt projektu polygonu BMW u Sokolova, bylo by to ještě horší.
Přitom vláda má jiné plány: “Je třeba, aby se v ČR nastartoval proces, který jednak vytvoří z ČR středoevropského lídra v testování autonomních vozidel a dále aby se nastartoval proces výzkumu a vývoje tak, aby se vbudoucnosti v ČR vytvořily nové oblasti a segmenty autonomního řízení, kde se český průmysl nastartuje a dlouhodobě uplatní,” píše ministerstvo dopravy ve svém Akčním plánu autonomního řízení.
Důležitým krokem, který umožní další vývoj technologií autonomních aut, je upřesnění možnosti provádět testování i v běžném silničním provozu. Centrum dopravního výzkumu (CDV), které je výzkumnou organizací zřízenou ministerstvem dopravy, teď dokončilo národní katalog testovacích oblastí - ten určuje úseky veřejných komunikací, které jsou vhodné pro testy.
Zahrnuty josu dálnice, silnice prvních tříd i okresky. A také silnice ve městech. “Cílem je zahrnout takové úseky komunikací, které jsou běžné pro většinu řidičů v každodenním provozu i úseky, které jsou svým způsobem unikátní. Jedná se například o úseky s netypickým stavebním řešením, tunely či úseky s nejmodernějšími dopravními systémy,” vysvětluje CDV.
Katalog má podobu webové aplikace obsahující podrobnou databázi úseků vybraných na základě důkladné analýzy potřeb autonomních vozidel. Má umožňovat testovaní různých dopravních situací obvyklých pro oblast střední Evropy. ”Uživatelům se tak dostává do rukou velmi přínosný nástroj, který významně ulehčí, zjednoduší i zlevní testování v reálném provozu,“ říká spoluautor aplikace Marek Vanžura z CDV.
Testovací oblasti jsou dvě, každá v délce více než 500 km, dohromady v obou směrech tedy nabízejí pro testování 2000 kilometrů. První “česká” trasa zahrnuje města jako Praha, Mladá Boleslav nebo Ústí nad Labem.
Druhá “moravskoslezská” trasa vede i přes Brno, Olomouc, Zlín či Kroměříž.
Kde všude budeme možná potkávat auta bez řidičů? Podrobné mapy vybraných úseků najdete ve fotogalerii na konci článku.
Určení tras a jejich podrobný popis má přispět k tomu, aby Česko nabídlo atraktivnější prostředí - katalog je nástrojem, který vývojářům, technikům, softwarovým inženýrům a dalším profesím v odvětví autonomních vozidel významně usnadňuje práci, protože poskytuje detailní informace o konkrétních úsecích české silniční sítě. ”Díky tomu si bude možné prohlédnout úseky katalogu virtuálně předtím, než proběhne reálné testování, takže samotné zkušební jízdy lze uskutečnit maximálně efektivně a se znalostí veškerých podmínek souvisejících s dopravní infrastrukturou,“ vysvětluje Veronika Valentová, ředitelka Divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií CDV.
Katalog je po registraci uživatele dostupný zdarma na webu a je zpracován i v angličtině, aby Česko mohlo lákat na svoje trasy i vývojáře ze zahraničí.
Uzavřené polygony...
V Česku zároveň vzniká několik projektů na speciální uzavřené polygony pro testování autonomních aut. BMW připravuje svůj obří vývojový areál u Sokolova v Karlovarském kraji, do provozu má jít na konci roku 2022.
Další velký projekt se rýsuje u Stříbra v Plzeňském kraji. Stojí za ním česká investiční skupina Accolade, která chce následně areál pronajímat. I v tomto případě se mluví o roku 2022.
Menší testovací centra už fungují na středočeských letištích v Hoškovicích u Mnichova Hradiště a v Milovicích. Vytvoření národního testovacího polygonu pro autonomní vozidla zvažuje i ministerstvo dopravy.
...nebo běžný provoz?
Pro další krok testování ale bude potřeba autonomní vozy vypustit i mimo uzavřené areály a testovat je v běžném provozu na veřejných komunikacích.
Podmínky pro takové testování v městském provozu připravuje například město Ústí nad Labem, které vytypovalo vlastní úseky. Mluví se i o spolupráci s německou spolkovou zemí Sasko.
Zveřejněný katalog testovacích oblastí má na tyto projekty navazovat. “Všechny tyto aspekty byly při výběru úseků zohledněny podobně jako poloha výrobců vozidel,“ vysvětluje výsledné trasy Veronika Valentová z Centra dopravního výzkumu.
Podívejte se na jednotlivé úrovně autonomního řízení, jak je definuje mezinárodní sdružení automobilových expertů SAE:
Je ale nejprve ujasnit podmínky, za kterých budou moci autonomní vozy na veřejné komunikace. V současnosti nemohou v běžném provozu jezdit, aniž by je nekontroloval řidič.