Hyundai během prvních dvou měsíců letošního roku vyrobil v Nošovicích víc aut než vloni. Zato Škoda Auto i Toyota v Kolíně musí hasit propad. Vyplývá to ze statistik Sdružení automobilového průmyslu.
Zrušené směny, pozastavené linky nebo nedodělaná auta. Automobilky v Česku čelí velkým problémům ve výrobě hlavně kvůli nedostatku některých dílů. Přesto se se situací perou - i v současném složitém období se jim podařilo udržet produkci na stabilní úrovni, a to navzdory výpadkům v dodávkách, omezením v přepravě zboží či napjaté situaci na trhu práce.
Celkově bylo v prvních dvou měsících letošního roku v Česku vyrobeno 206.695 osobních aut, což je o 13,6 % méně než za stejné období loňska. Meziroční pokles tuzemské výroby je tak dál výrazně nižší než celkový propad trhů v Evropské unii (- 21,7 %).
"Nové registrace v Evropské unii poklesly v prvních dvou měsících roku zhruba o pětinu. Z tohoto pohledu je propad domácí výroby vozidel o necelých 14 % dobrou zprávou, situace však nadále zůstává složitá. Výrobci jsou nuceni přeskupovat výrobu kvůli výpadkům dodávek čipů a dalších dílů, kromě nedostatku vstupů dochází také k dramatickému nárůstu cen řady materiálů, dále ke komplikacím při dopravě zboží v důsledku změn na hranicích a v neposlední řadě i situace na trhu práce je kvůli výpadkům zaměstnanců velmi napjatá,“ komentuje vývoj Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu (SAP).
"Je proto obdivuhodné, že se firmám českého automobilového průmyslu, přes veškeré komplikace, se kterými se musí v současnosti potýkat, daří držet stabilitu produkce. Současně se potvrzuje, že navzdory další vlně pandemie jsou firmy autoprůmyslu bezpečným místem pro práci. Apelujeme proto na vládu, ať firmy na této cestě podpoří,“ dodává Petzl.
V únoru automobilky v českých fabrikách vyrobily 102.119 aut, to je meziročně o 18.611 méně (- 15,4 %). Ve srovnání s předchozím měsícem sice produkce poklesla o 2457 kusů, únor však byl o jeden pracovní den kratší.
Hrozící škrty ve Škodovce
S nedostatkem dílů hodně válčí Škodovka, ze které zároveň prosakují zprávy o chystaných škrtech, které má provázet masové propouštění. Celý koncern Volkswagen chce snížit stavy o 5 % lidí. Pro Škodovku by to znamenalo, že by během dvou let musela škrtnou na 3000 míst.
"Ve společnosti Škoda jsme ale pod heslem "růst bez růstu" tyto hodnoty již v minulosti splnili skoro na do- raz. Proto do toho nyní nepůjdeme a společně s představenstvem firmy Škoda hodláme bojovat za nulové či maximálně dvouprocentní číslo, zejména formou přirozené fluktuace a větším využitím technologií," uvedl odborový předák Jaroslav Povšík ve čtvrtečním vydání týdeníku Škodovácký odborář.
Nová členka představenstva za oblast personalistiky Maren Gräf to zatím komentuje velmi opatrně. Nejvyšší prioritu teď podle ní má zvládnutí pandemie. "Dalším tématem bude optimalizace fixních nákladů tak, abychom zajistili konkurenceschopnost naší společnosti i do budoucna, ale zároveň neohrozili probíhající transformační proces automobilového průmyslu," uvedla.
V lednu a v únoru Škoda Auto ve svých tuzemských závodech vyrobila 140.459 aut, což je o téměř 13 % méně než vloni.
V Nošovicích dokázali přidat
Nošovický Hyundai hlásí aktuálně o něco lepší vývoj. Na začátku letošního roku dokonce zaznamenal pozitivní výsledky. V prvních dvou měsících roku vyrobil 37.200 vozidel (jen o 0,8 % méně než vloni), v únoru výroba dokonce výrazně vzrostla na 18.750 vozidel (o 14,3 % více než před rokem).
V kolínské továrně Toyota Motor Manufacturing Czech (TMMCZ) bylo vyrobeno 29.036 automobilů, což je o 28,3 % méně než vloni. I Toyota bojuje s nedostatkem dílů, v Česku se navíc připravuje na výrobu nového Yarisu a musela se přizpůsobit odchodu partnerské francouzské skupiny PSA, pro kterou má dál vyrábět mini vozy Citroën C1 a Peugeot 108.
Z celkového počtu 206.695 v Česku vyrobených osobních aut, bylo v lednu a únoru celkem 9496 elektrických. Větší počet zaujímají modely s plug-in hybridním ústrojím (6815 aut), bateriových elektromobilů bylo vyrobeno celkově 2681. Tomuto segmentu vévodí Hyundai, který jich vyrobil 2512, ve Škodovce sjelo začátkem roku z linek jen 169 elektromobilů.