Vodík

Česko se chystá na vodík! Čerpací stanice budou v létě, auta už na jaře

Česko se chystá na vodík! Čerpací stanice budou v létě, auta už na jaře
Zdroj: Toyota

Vodíková cesta má podle některých expertů větší budoucnost než ta čistě elektrická. I Česko po ní letos udělá první kroky. Během jara začnou práce na prvních čerpacích stanicích, které by měly ještě v létě tankování vodíku nabízet. A svoje vodíková auta už pro český trh chystají automobilky Toyota i Hyundai.

Na čerpacích stanicích v Praze na Barrandově, v Litvínově a následně i v Brně budou stát speciální stojany, u kterých bude možné tankovat vodík. Už letos v létě. "V současné chvíli probíhají finální přípravné práce. Samotné stavební práce budou na čerpacích stanicích Benzina Orlen v Praze na Barrandově a Litvínově zahájeny v průběhu jara a ve třetím čtvrtletí letošního roku očekáváme otevření první vodíkové plnicí stanice v České republice pro veřejnost. Ve druhé fázi bude otevření třetí stanice, která bude v Brně," popisuje Michal Procházka ze společnosti Orlen Unipetrol RPA.

Zároveň už se chystají další plnicí stojany. Stát by měly na pumpách Benziny v Praze na Mladoboleslavské a také v Plzni na Nepomucké ulici. "V této souvislosti právě probíhá výběrové řízení na dodavatele. Zájemci mohou podávat své nabídky až do 30. dubna," dodává Procházka.

Související obsah

Vodíková budoucnost se tak v Česku pomalu rozjíždí. A připraveny jsou i automobilky, které ve vodíku vidí perspektivní alternativu ke spalovacím motorům i klasickým bateriovým elektromobilům. "Hyundai Motor Group vidí budoucnost alternativních pohonů pestřeji než někteří ostatní klíčoví hráči. Kromě hybridů a bateriových elektromobilů vidí jednoznačně budoucnost i v pohonu vodíkovým palivovým článkem," říká mluvčí Hyundai Motor Czech David Pavlíček.

Vodíková Toyota dorazí do Česka už v dubnu

Japonská Toyota zahájila vývoj elektromobilu na vodíkové palivové články už v roce 1992, o dvanáct let později na světové trhy uvedla sedan Mirai, který vloni vyjel v atraktivní druhé generaci.

Více o Toyotě Mirai najdete ZDE:

Související obsah

V souvislosti s přípravou prvních veřejných tankovacích míst teď Toyota chystá Mirai pro český trh. "V průběhu dubna plánujeme spustit prodej druhé generace modelu Mirai i na českém trhu," potvrzuje mluvčí Toyota Central Europe – Czech Jitka Jechová.

Podívejte se, jak funguje vodíková Toyota Mirai:

Cena první vodíkové Toyoty Mirai se pohybovala v přepočtu kolem dvou milionů korun, u druhé generace se podařilo srazit pořizovací náklady základní verze přibližně o pětinu. Přesnou cenu pro český trh teprve Toyota stanoví. Každopádně automobilka předpokládá, že se během následujících let cena osobních aut na vodíkové palivové články srovná s cenou hybridů. Budoucí třetí generace Mirai by tak měla stát už méně než milion korun.

Hyundai chystá pro Česko svoje Nexo

Pravděpodobně ještě před koncem roku na český trh vstoupí i další vodíkový vůz, SUV Hyundai Nexo. "V tuto chvíli, vzhledem k absenci vodíkové infrastruktury, model v prodeji logicky není, ale jakmile bude první čerpací stanice v Praze na Barrandově v provozu či bude potvrzeno přesné datum jejího otevření, jsme připraveni spustit prodej. S oficiálním uvedením na trh je však také potřeba připravit prodejní a servisní zázemí, aby bylo možné zajistit servisní služby zákazníkům - školení a certifikace, zajištění speciálních přípravků a podobně. To je proces, který aktuálně probíhá," vysvětluje David Pavlíček.

Prohlédněte si vodíkové Nexo do detailů:

I česká cena Nexa by měla korespondovat se západními trhy, kde se už model prodává a v přepočtu atakuje hranici 2 milionů korun.

Více o Hyundai Nexo najdete ZDE:

Související obsah

Automobilky kromě snižování výrobních nákladů spoléhají i na to, že vodíková auta by mohly začít dotovat další progresivní vlády v rámci boje za čistější ovzduší. A variantou, jak si pořídit auto na vodík, má být i dlouhodobý výhodný pronájem.

Výhody vodíku

Auta na vodík (Fuel Cell EV) vypouští z výfuků pouze vodu, mají vysoký dojezd a doba načerpání vodíku se příliš neliší od běžného natankování benzínu či nafty.

Vodíková auta (Fuel Cell EV) v podstatě fungují jako elektromobily, také mají elektromotor, ale energii neberou z baterií, nýbrž z palivových článků. Ty převádějí energii ukrytou v atomech vodíku přímo na elektrickou energii. Malé vyrovnávací baterie jsou tu jen doplňkem - slouží pro rekuperaci  energie, která je následně využívána při rozjezdu nebo akceleraci.

Přímé emise jsou nulové, vodíková auta vypouštějí pouze čistou vodu. Navíc čistí vzduch - ten, který vychází, je o něco čistší než ten, který pro potřeby chemické reakce nasávají.

Související obsah

Dalším plusem je rychlé doplnění paliva, které trvá zhruba stejně dlouho jako tankování benzinu nebo nafty. I dojez na jednu nádrž je srovnatelný - Toyota u druhé generace Mirai zapracovala na výkonu, spotřebě i aerodynamice, navíc zvětšila nádrže, takže prodloužil dojezd na přibližně 650 km, což je o necelou třetinu víc proti první generaci. Hyundai Nexo nabízí ještě o něco větší účinnost systému a nejdelší dojezd mezi vozidly s pohonem na vodík: 666 km podle WLTP, ale rekord má dokonce přes 770 km. Realita v běžném provozu a při "normální" jízdě je u obou aut někde kolem 600 km, což je pořád velmi slušné.

Nevýhody?

Spotřeba velkého SUV Hyundai i čtyřmístného sedanu Mirai je přibližně 1 kg vodíku na 100 km. Elektromotor Toyoty disponuje výkonem 154 koní, Hyundai o devět koní víc. Cena vodíku se v zahraničí pohybuje kolem 250 korun za kilogram. A u nás to bude nejspíš stejné. "Mluvit o cenové politice je v tuto chvíli předčasné. Ale očekáváme, že cena vodíku se bude pohybovat na podobné úrovni jako v sousedních zemích," podotýká za Oreln Unipetrol Michal Procházka.

Související obsah

Při průměrné spotřebě vychází náklady zhruba na 2,50 Kč na kilometr. A to je pořád o něco víc než u nafty i benzínu, i při současných vyšších cenách. Když k tomu přičteme vysokou pořizovací cenu, vodíková auta se v porovnání s těmi benzínovými nebo naftovými zatím nevyplatí. Z porovnání s klasickými elektromobily už ale vycházejí mnohem lépe. Vodíkové kolegium světových energetických firem ale slibuje, že během 10 let klesne cena vodíku o 50 %. A to už zní hodně slibně.

Praktičnost vozů typu FCEV poháněných vodíkem bude také postupně růst s možnými finančními pobídkami vlád a také s rozšiřováním dosud absolutně nedostatečné vodíkové infrastruktury, tedy s rostoucím počtem čerpacích stanic. V Česku má být podle plánů ministerstva dopravy v roce 2025 dvanáct až patnáct veřejně přístupných míst a do roku 2030 ideálně až 80 stanic umožňujících tankování vodíkem. Současnou stavbu těch prvních ministerstvo podpořilo dotací 150 milionů korun.

Další slabinou rozšiřování vodíku je fakt, že tohle palivo není tak "čisté", jak by se zdálo. I české čerpací stanice budou zásobovány vodíkem, který vzniká převážně při zpracovávání ropy v rafinériích v Litvínově a Kralupech nad Vltavou. Energetické firmy ale slibují, že i na tom zapracují. Orlen Unipetrol rozjíždí projekty na efektivní výroby vodíku z alternativních zdrojů, tedy bez uhlíkové stopy, například elektrolýzou vody za využití elektrické energie získané z fotovoltaických článků. V zahraničí se reálně uvažuje i čistější výrobou vodíku ze zemního plynu. Vodík budoucnosti by tedy měl být "zelenější". Brzdou jsou však zatím jeho vysoké výrobní náklady.

Vodíkové kamiony, autobusy i vlaky

Osobní auta s vodíkovými palivovými články už na některých světových trzích nabízejí i Honda (Clarity F-Cell) či Mercedes-Benz (GLC F-Cell), který kombinuje technologii palivového článku s technikou akumulátoru do plug-in hybridní podoby.

Ale na vodík nejezdí jen osobní auta. Do komerčního provozu vloni v Evropě nastoupily kamiony Hyundai XCient, které s využitím "zeleného vodíku" jezdí například ve Švýcarsku. Kamion poháněný vodíkem má i Toyota, továrnu na vodíkové kamiony staví americký startup Nikola Motor, v roce 2023 má vyjet do testovacího provozu vodíkový tahač od Daimleru.

Související obsah

A velká budoucnost se předpovídá i vodíkovým autobusům. "Autobusy by se mohly u nás objevit relativně brzy. Registrujeme zájem měst, které vodíkovou technologii chtějí začlenit do své veřejné dopravy,“ řekl nedávno šéf českého zastoupení Toyoty Martin Peleška. Vodíková stanice pro autobusy má stát v Ústí nad Labem, vodíkové autobusy chce testovat i Praha a velké plány má s vodíkem Moravskoslezský kraj, kde má vzniknout první "vodíkové údolí" ve východní Evropě. Vodíkové autobusy začnou  nejdříve jezdit v Ostravě, pak na Havířovsku.

Související obsah

"Budoucnosti vidíme i ve sféře kolejových vozidel, jako jsou regionální vlaky nebo tramvaje, a rovněž ve využití stacionárních zdrojů FCEV jako generátorů elektrické energie v místech, kde chybí infrastruktura," popisuje pohled korejského Hyundai David Pavlíček.

Podobně vnímá vodík i Toyota: "Je to životaschopný zdroj pro efektivní dopravu a ukládání energie. Má potenciál zprostředkovat mobilitu s nulovými uhlíkovými emisemi. A nejen pro silniční vozidla, ale i vlaky, lodě a letadla, jakožto i generovat energii pro potřeby průmyslu, firem či domácností. Zároveň nabízí efektivní způsob ukládání obnovitelné energie a její přepravu na místa, kde je právě zapotřebí."

Vlak na vodík vezl poprvé cestující už v roce 2018 v Německu, vodíkové plavidlo Energy Observeri už několik let obráží světové oceány. "Vodík vidíme jako jednu z nejreálnějších technologií budoucnosti," dodává Martin Peleška.

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Vodík

Důležité Události