Za volantem

Agresor v BMW trestal pomalejší řidiče na pražském okruhu. Na čí jste straně?

Na Jižní spojce, která je součástí vnitřního pražského okruhu, je povolená maximální rychlost 80 km/h. Řidiči sportovního BMW to ale rozhodně nestačilo. Uháněl daleko za limitem a když se mu do cesty připletlo pomalejší auto, trestal. Tohle je typické chování agresorů…

"Řidič šedého BMW si agresivně vynucoval předjetí blikáním a poté ještě vybržďoval vozidlo, které jelo předepsanou rychlostí," popisuje situaci autor záběrů.

Je na nich vidět Renault Scénic jedoucí v levém pruhu Jižní spojky, ke kterému se zezadu přiřítí BMW. Netrpělivě vyčkává těsně za zadkem pomalejšího auta a pak udělá nebezpečnou "myšku".

"Renault řídila starší paní, jela podle předpisů," tvrdí autor videa, kterého BMW při svém manévru také ohrozilo.

Související obsah

Prudkým vybočením ale agresivní manévry neskončily. Šofér BMW se rozhodl pomalejší řidičku ztrestat a ukázat jí, kdo je na silnici pánem. Zařadil se těsně před ni a vybrzdil ji. Pak ji přes půl minuty zpomaloval, než zase dupl na plyn a zmizel v dáli.

​Je pravda, že pomalejší řidička měla rychlý pruh tříproudé silnice opustit a umožnit rychlejším autům průjezd. I ve městě totiž platí, že by řidiči měli jezdit vpravo.

Zatímco mimo obec je řidič povinný jet v pravém pruhu a levý nebo prostřední využít jen ve chvíli, kdy je to nutné k objíždění a předjíždění (případně otáčení nebo odbočování), ve městě můžete jet v jakémkoli pruhu. Ale! nesmíte bránit jinému vozidlu, které jede rychleji než vy. V takovém případě byste měli levý pruh co nejdříve opustit a rychlejšímu autu uvolnit cestu, bez ohledu na to, že zrovna překračuje povolený limit a vy jedete podle předpisů. Na hlídání přestupků máme policii…

Související obsah

​Zákon říká, že "v obci na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy smí řidič motorového vozidla užívat k jízdě kteréhokoliv jízdního pruhu; přitom se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu," ale zároveň dodává: "pokud by vozidla jedoucí současně ve všech jízdních pruzích bránila v jízdě rychleji jedoucímu vozidlu, musí řidič jedoucí v levém krajním jízdním pruhu tento pruh co nejdříve uvolnit; to neplatí, užívá-li řidič levého krajního jízdního pruhu k odbočování, otáčení nebo při souběžné jízdě."

Souběžná jízda je sice povolena, ale jen ve chvíli, kdy je hustý provoz a všechny pruhy jsou obsazené souvisle jedoucími vozidly.

Související obsah

​Řidička na záběrech měla podle všeho kam uhnout a levý pruh blokovala zbytečně. Jenomže ani to neopravňuje šoféra BMW k tomu, aby ji vychovával nebo trestal či si vynucoval průjezd blikáním a troubením. Pokud už chtěl předjíždět zprava, měl na to dost času, nemusel svojí "myškou" na poslední chvíli ohrožovat ostatní. A už vůbec neměl právo na nebezpečné vybržďování.

Související obsah

​Podle odborníků je to typický projev agresivity. "Automobil bohužel dává řidičům podobný pocit anonymity jako virtuální prostředí. Někteří řidiči mají falešnou představu, že musí vychovávat nebo trestat ostatní řidiče za jejich chování. Přitom jedna negativní akce většinou vyvolá další reakci," upozorňuje Tomáš Neřold, vedoucí oddělení Besip Ministerstva dopravy.

Související obsah

​"Agresivní konflikty dostávají do nebezpečí jak ty nejbližší, se kterými cestuji, tak i ostatní účastníky silničního provozu. Nejlepší obranou je defenzivní jízda," dodává Neřold.

vak, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události