V následujících dnech půjdou teploty razantně dolů a čekají nás přívaly sněhu, což znepříjemní život hlavně řidičům. Je vaše auto připraveno na příchod skutečné zimy? Přečtěte si doporučení a tipy německého autoklubu ADAC.
Německý autoklub ADAC připravil sadu doporučení, na které je teď opravdu nejvyšší čas. A vzkazuje, že pokud budete postupovat podle tohoto seznamu, bude vaše auto zaručeně připravené na chladné období.
Pro ochranu chladicího systému proti mrazu by měla kapalina vydržet alespoň -25° Celsia. Zkontrolovat se to dá snadno na čerpací stanici nebo v dílně pomocí malého testovacího zařízení, takzvaného hustoměru, který se dá pořídit za pár stovek. Nasajete kapalinu a odečtením hodnot na plováku zjistíte teplotu, při níž měřená kapalina zamrzá.
Zkontrolujte také hladinu chladicí kapaliny. Pokud je pod ryskou minima, kapalinu doplňte a nechte si v servisu zjistit příčinu poklesu. "V extrémních případech může příliš málo nemrznoucí směsi vést k poškození motoru," varuje ADAC.
Správná zimní směs do ostřikovačů nejen vyčistí čelní sklo, ale také zajistí, že voda, čerpadlo a trysky ostřikovačů nezamrznou.
Tip ADAC: Poté, co večer zaparkujete, krátce ostříkněte čelní sklo, abyste z něj odstranili zbytky posypu s ostrými hranami. V opačném případě by mohly druhý den ráno sklo poškodit, kdybyste použili škrabku.
Dobrá viditelnost je důležitá zejména v mrazivém počasí, v plískanicích a v době, kdy je velkou část dne šero. Proto pravidelně čistěte skla na autě nejen zvenku, ale i zevnitř, abyste tam nenechali šmouhy a také aby se vám skla tolik nemlžila.
Na odmlžení používejte klimatizaci a topení a nenechávejte v autě nic vlhkého. Když budete mít uvnitř suchý vzduch, udržíte i těsnění a hadičky v dobrém stavu.
Potřebujete dobrý výhled, takže rozhodně není dobré, když vám staré stěrače nechávají na čelním skle šmouhy od rozmazané břečky ze silnice. Určitě se vyplatí vyměnit staré lišty stěračů za nové.
Tip ADAC: Pod gumičky stěračů položte přes noc izolační fólii, aby nepřimrzly a nepoškodily se, když je pak ráno budete muset odtrhávat.
Gumy ve dveřích a kolem víka zavazadlového prostoru lze ošetřit silikonovými oleji nebo speciálními regeneračními přípravky na pryžové díly a pneumatiky s ochrannými vlastnostmi. V zimním období tak zamezíte přimrzání pryžových dílů.
Tip ADAC: Nedoporučujeme používat jelení lůj nebo vazelínu.
Pokud do zámků dveří nastříkáte univerzální sprej nebo jiný nepryskyřičný olej, zvýšíte pravděpodobnost, že nezamrznou. V opačném případě pomůže rozmrazovač zámku dveří, který nakapete nebo nastříkáte do zamrzlého zámku. Ale pozor, nenechávejte ho v přihrádce uvnitř auta, tam vám moc nepomůže.
V zimním období je nezbytné, abyste se na světla mohli spolehnout. Světlomety, mlhovky i směrová světla si zkontrolujte, případně nechte upravit jejich nastavení v servisu.
Nejčastější příčina toho, proč vám v zimě auto selže, nebo dokonce vůbec nenastartuje? Jednoznačně autobaterie. Určitě ji zkontrolujte pomocí voltmetru či multimetru a v případě potřeby dobijte nebo včas vyměňte. U novějších aut se dá někdy hodnota najít i v infotainmentu auta.
Experti uvádí osm dobrých rad, jak v mrazech nejlépe chránit autobaterii:
Měření by měla předcházet několikahodinová odstávka auta. Pokud voltmetr ukazuje hodnotu mezi 12,58 a 12,66 voltu, je autobaterie plně nabitá a v pořádku. U bezúdržbových autobaterií může být napětí trošku vyšší: 12,70 V až 12,80 V.
Jestliže má autobaterie napětí pod 12,4 V, je dobré ji dobít. Pokud je delší dobu pod 12 V, dochází k jejímu trvalému poškození.
V zimě autobaterie trpí ve dvou případech. Když není v dobré kondici nebo když významně klesne teplota pod hranici -10 stupňů Celsia.
Ačkoliv ještě na konci listopadu řada řidičů neměla přezuto, teď už byste na autě zimní pneumatiky měli rozhodně mít. U zimních pneumatik je povolena minimální hloubka dezénu 4 mm. Pro kontrolu stačí 50korunová mince. Když ji vložíte do drážky dezénu, neměl by být vidět barevný okraj mince.
V případě potřeby měňte pneumatiky za nové alespoň v párech, ne po jedné.
Vlhkost, chlad a posypová sůl mohou vážně poškodit lak vozu. Do myčky byste proto měli zajet dříve, než napadne první sníh, a pak pravidelně i během zimy. Vozidlo také ošetřujte leštidlem a voskem. Dodržujte u toho následující pravidla: