Ostatní šoféři je považují za postrach silnic. Řidiči dodávek potřebují rychle doručovat zásilky a s dodržováním pravidel se mnohdy moc nemažou. Je to pouze předsudek? podívejte se na riskantní manévr, dodávky u nájezdu na dálnici D5 na Plzeňsku.
Řidiči dodávek podle průzkumů nemají dobrou pověst. V jedné z anket ve Velké Británii dokonce ostatní motoristé označili profíky v bílých dodávkách jako nejnebezpečnější účastníky silničního provozu. Kvůli tomu, aby včas doručili zboží a zásilky mnohdy hodně riskují a ohrožují nejen sebe.
Průzkum britského zastoupení Volkswagenu zase upozornil na to, že šoféři dodávek za volantem často telefonují, přitom čtvrtina z nich přiznala, že v autech nemají handsfree, další ho sice mají, ale nepoužívají.
Šoféři v dodávkách nemají dobrou pověst ani u nás. Proč? Podívejte se na video, které natočil řidič u sjezdu na dálnici D5 u Nýřan na Plzeňsku. Hlavní roli hraje dodávka, i když tentokrát ne bílá, ale modrá. Její “pilot” neváhá předjíždět přes plnou čáru i přes odbočovací pruh. Místo brzd používá klakson...
Profíci z dodávek tvrdí, že na ně ostatní koukají přes prsty neprávem. Že jsou bezohlední? Dvě třetiny z nich si myslí, že to je nespravedlivý předsudek.
Jenomže příkladů, které dokazují opak je spousta, však se podívejte na výběr některých z nich z poslední doby:
Může za to stres, do kterého je dostávají zaměstnavatelé? Podle průzkumu společnosti TomTom Telematics téměř čtvrtina (24%) řidičů dodávek tvrdí, že je časový rozvrh jízd dennodenně dostává pod enormní tlak. Dalších 23 % šoférů uvedlo, že bývají pod tlakem pravidelně, 40 % občas.
Kvůli tomu pak porušují rychlostní limity a mnohem víc riskují. A také výrazně zkracují nebo úplně vynechávají přestávky na odpočinek i na jídlo. Aby stihli splnit plán, velmi často pracují přesčas.
Průzkum se týkal britských řidičů, u nás žádný takový neexistuje, ale situace v Česku bude velmi podobná, alespoň podle chování některých šoférů.